بررسی موانع خواب موثر در بیماران بستری در بیمارستان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
خواب از مهمترین نیازهای جسمی است که برای حفظ سلامتی لازم است اغلب بیماران بستری در بیمارستان از اختلال خواب شاکی هستند و خواب آنان موثر و نیرو بخش نیست. عوامل متعددی بر سلامت خواب بیماران در بیمارستان تاثیر می گذارد که شناخت این عوامل می تواند در برنامه ریزی و ارائه مراقبتهای پرستاری تاثیر بسزایی داشته باشد. پژوهش حاضر به منظور بررسی موانع خواب موثر در بیماران بستری در بیمارستان انجام شده است.
روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که در سال 89-88 در رفسنجان انجام شد. جامعه پژوهش بیماران بستری در بخشهای CCU و داخلی و جراحی بیمارستان بود و تعداد 370 نفر بعنوان نمونه و با روش نمونه گیری سهمیه ای با توجه به نسبت تعداد تختهای هر بخش و از بیماران واجد شرایط و به صورت در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه که مشتمل بر 58 سوال و به روش مصاحبه گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از SPSS 13 و آمار توصیفی و تحلیلی انجام شد.
یافته ها
در بررسی عوامل موثر بر سلامت خواب، خوابیدن بر روی تخت بیمارستان در293 نفر (2/79 %) و تغییر بستر (بالش، تشک، ملحفه و..) 190 نفر (45 %) به ترتیب بیشترین عوامل محیطی، درد بیشترین عامل فردی182 نفر (3/57 %)، احساس نگرانی از ناتوانی در انجام نقش ها و وظایف (والدینی، همسری و...) در 269 نفر(70 %) و احساس نگرانی از دوری یا تنها شدن خانواده بیشترین عوامل فردی (روانی) (252 نفر، 2/68 درصد)، صحبت کردن با دیگران 64 نفر (3/27 %) بیشترین عادت قبل از خواب و بیدار کردن بیمار جهت انجام مراقبتهای پرستاری معمول 57 نفر (4/15%) بیشترین عامل مراقبتی با تاثیر متوسط تا زیاد بر سلامت خواب موثر بیماران بستری گزارش شد
نتیجه گیری
بیماران بستری در بیمارستان از کیفیت خواب مطلوبی برخوردار نیستند و عوامل موثر با توجه به بخش آنان متفاوت است. پرستاران بخشهای مختلف با آگاهی در مورد عوامل موثر بر سلامت خواب، کنترل عوامل و دخالت در محیط و مناسب سازی آن، می توانند به سلامت جسمی و روانی بیماران کمک نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088483 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!