بررسی سلامت معنوی دانشجویان مامایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
انسان موجودی چند بعدی است که بعد معنوی در مرکز این ابعاد قرار داشته و در کسب سلامتی تاثیر بسزایی دارد. معنویت به عنوان مهمترین بعد وجودی انسان و به عنوان یک نیروی قوی در مرکز زندگی وی قرار دارد و با سلامتی، احساس خوب داشتن و بهبودی پیوند خورده است. داشتن سلامت معنوی در عملکرد دانشجویان و پرسنل مامایی و مراقبت از بیماران نقش بسیار مهمی بر عهده دارد. لذا مطالعه فوق با هدف بررسی و تعیین سلامت معنوی دانشجویان مامایی دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل انجام شد.
روش ها
در این مطالعه توصیفی – تحلیلی جامعه پژوهش را 76 نفر از دانشجویان مامایی ورودی های 88-86 پیوسته و ناپیوسته ورودی 1389 شاغل به تحصیل در دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل در سال 1390 تشکیل می دادند. نمونه گیری به روش سرشماری انجام گرفت و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد سلامت معنوی با نمره دهی سیستم لیکرت استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی در نرم افزار آماری SPSS 14 استفاده شد.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد که 73/94 درصد (72 نفر) از دانشجویان مامایی دارای سلامت معنوی در حد متوسط بودند و نتایج آزمون آماری اختلاف آماری معنی داری بین سلامت معنوی و ورودی های مختلف مامایی نشان نداد (05/0p>). میانگین کلی امتیاز سلامت معنوی دانشجویان مامایی (5/1± 65/73) بود، بین مشخصات دموگرافیک دانشجویان و سلامت معنوی دانشجویان نیز اختلاف آماری معنی دار مشاهده نشد (05/0p>).
نتیجه گیری
با توجه به یافته های پژوهش سلامت معنوی دانشجویان مامایی در حد متوسط بود که این نتایج اهمیت پرداختن به موضوع معنویت و مراقبت معنوی در بین دانشجویان را نشان می دهد و لازم است برای ارتقا سطح معنویت در دانشجویان مامایی در آموزش دروس مامایی به امر معنویت هم پرداخته شود و در طی تحصیل آموزش مامایی در محتوای دروس تئوری و عملی موضوع معنویت هم گنجانده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088484 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!