بررسی تطبیقی فناوری تولید کود آلی کمپوست از دیدگاه قرآن کریم و نظرات دانشمندان محیط زیست

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
قرآن به عنوان معجزه لایزال الهی در هر زمینه از ابعاد زندگی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و علمی آدمی دارای مطالب بدیع بوده که متناسب با دوره های زمانی مختلف معانی و مصادیق خاص خود را دارا می باشد. هدف از این مطالعه بررسی تطبیقی آیات قرآن کریم با تازه ترین یافته های علمی در زمینه فناوری تولید کود کمپوست است.
روش کار
این مطالعه تطبیقی با استفاده از تفاسیر مختلف قرآن، منابع و کتب معتبر علمی در خصوص فناوری تولید کود آلی کمپوست به عنوان یکی از روش های مناسب دفع پسماند انجام شد.
یافته ها
در آیه 21 سوره زمر می فرماید: «آیا ندیدی که خدا از آسمان آب نازل گردانید و آن را به شکل چشمه هایی در روی زمین روان ساخت. آنگاه بوسیله آن گیاهان مختلف و رنگارنگ پدید آورد. سپس رشد آنها تمام شده و خشک و زرد می شوند و آنگاه آنها را به صورت خرد شده قرار می دهد که حقیقتا این تبدیل و تبدل برای اهل خرد و دانشمندان تذکری است». با نگاه عمیق نسبت به این آیه می توان فرآیند تهیه و عمل آوری کود کمپوست را مشاهده نمود. وجود آب به عنوان عامل رطوبت در تجزیه مواد و زراعت های مختلف و رنگارنگ در اثر تجزیه و تبدیل مواد آلی قابل تجزیه به ترکیبات آلی و معدنی مغذی و مفید از اعجاز این آیه کریمه است.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که آیات قرآن نیز به فرآیند تبدیل و تبدل مواد آلی در طبیعت و نیز به فناوری تولید کود کمپوست به عنوان مهم ترین روش دفع پسماندهای جامد اشاره دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088938 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!