بررسی کارایی نانوذرات تهیه شده از خاکستر برگ سدر (Zizyphus Spinachristi) در حذف سرب از محیط های آبی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
وجود فلزات سنگین در منابع آب از مشکلات مهم زیست محیطی بسیاری از جوامع است. این فلزات اثرات خطرناکی بر روی سلامتی انسان دارند. هدف از این مطالعه، بررسی و مقایسه حذف سرب توسط جاذب های نانو و میلی متری خاکستر برگ سدر است.
روش بررسی
این مطالعه در مقیاس آزمایشگاهی به صورت ناپیوسته و با تغییر فاکتورهای موثر مانند pH (3، 4، 5، 6، 7 و8)، زمان تماس(5، 10، 15، 30، 45، 60، 90 و120 دقیقه) و مقدار جاذب (1، 2، 5، 10، 20 و 50 گرم بر لیتر) در غلظت 10 میلی گرم بر لیتر محلول فلزی سرب مورد بررسی قرار گرفت. سینتیک های جذب سرب بر روی جاذب های تهیه شده بر اساس مدل های هو و همکاران و لاگرگرن و تطابق داده های جذب با ایزوترم های جذب لانگمیر و فروندلیچ بررسی شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد که با افزایشpH از 3 تا 5 کارایی جذب افزایش، ولی در pH بالاتر از 5 یون های فلزی رسوب کردند. افزایش زمان تماس باعث افزایش کارایی جذب و با افزایش مقدار جاذب نانومتری کارایی ابتدا افزایش و سپس کاهش یافت. همچنین داده های به دست آمده در این تحقیق برای هر دو جاذب نشان می دهند جذب سرب از مدل سینتیک هو و همکاران و ایزوترم لاگرگرن به خوبی تبعیت می کند.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج به دست آمده سطح ویژه بالاتر نانو ذرات (56/29 متر مربع بر گرم) نسبت به میلی ذرات (80/17 متر مربع بر گرم) باعث می شود ظرفیت جاذب نانومتری (93/19 میلی گرم بر گرم)، حدود 4 برابر بیشتر از ظرفیت جاذب میلی متری (673/4 میلی گرم بر گرم) باشد و این نشان دهنده توانایی بالای نانو ذرات در جذب عنصر سرب از محیط های آبی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1089025 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!