بررسی راهکارهای عملی دفع ایمن زباله بیمارستانی با استفاده از روش SWOT

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

زباله های بیمارستانی حاوی طیف وسیعی از میکروارگانیسم های بیماریزا می باشند و به همین سبب در زمره زباله های خطرناک قرار می گیرند. در این پژوهش راهکارهای عملی دفع ایمن زباله های بیمارستانی با استراتژی SWOT (قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها) در بیمارستان های شهرکرد مورد بررسی قرار گرفت.

روش بررسی

این تحقیق نیمه تجربی در سال 1390 به صورت مداخله ای، از طریق تهیه چک لیست و همزمان نمونه گیری انجام گرفت. آنالیز به صورت غیر احتمالی در دو مرحله قبل و بعد از اجرای روش SWOT انجام شد. همچنین رتبه بندی مدیریت مواد زائد بیمارستانی تعیین گردید. برای تحلیل داده های بدست آمده از نرم افزار SPSS16 و آزمون های آماری تی زوجی و کای دو استفاده شد.

یافته ها

سرانه متوسط زباله های بیمارستانی به ترتیب برای قبل و بعد از دخالت SWOT معادل 36/2 و 15/2 Kg/d و چگالی 161 و 6/135 Kg/m3 بدست آمد. آزمون تی زوجی اختلاف بین میانگین میزان اجزای زباله را بعد از مداخله SWOT نسبت به قبل معنی دار نشان داد (001/0=P). بخش خطرناک زباله های بررسی شده 4% وزنی زباله را تشکیل داد. بر اساس نمره کسب شده فرآیند مدیریت مواد زائد در مجموعه بیمارستان های محدوده طرح با افزایش 8/6 امتیاز پس از دخالت برنامه SWOT از مرتبه متوسط (2/69 امتیاز) به مرتبه خوب (76 امتیاز) ارتقاء یافت.

نتیجه گیری

در مدیریت مواد زائد بیمارستانی باید یک برنامه اجرایی گسترده SWOT مد نظر قرار گرفته شود و آموزش پرسنل بیمارستانی و تشکیل تیم مدیریت پسماند در اولویت قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1090925 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!