زیست چینه نگاری سازند مبارک در برش ولی آباد، جاده چالوس

پیام:
چکیده:

سازند مبارک در برش ولی آباد در کنار جاده کرج - چالوس رخنمون دارد. ستبرای این سازند 5/347 متر است. مرز زیرین این سازند با سازند لالون از نوع ناپیوستگی فرسایشی بوده و مرز زبرین آن با رسوبات منتسب به سازند دزدبند، تدریجی به نظر می رسد. سازند مبارک در برش مورد مطالعه بر اساس ویژگی های سنگی به 11 واحد تقسیم شده است. بخش زیرین آن از سنگ آهک ستبر لایه خاکستری تیره و همچنین سنگ آهک مارنی، تشکیل شده است در حالی که بخش بالایی آن عمدتا از سنگ آهک ماسه دار در تناوب با لایه های مارنی، سامان یافته است. به گونه ای که بخش مارنی آن نسبت به لایه های آهکی چیرگی دارد. 14 جنس و گونه کنودونت در قالب دو زیست زون تشخیص داده شده اند. این زیست زون ها مطابق با زیست زون های استاندارد جهانی هستند که عبارتند از:Neopriniodus peracutus - Polygnathus longiposticus Assemblage- ZoneHibbardella roundya-Gnathodus girtyi Assemblage- Zoneاین زیست زون ها به ترتیب سن تورینزین پیشین – ویزین میانی ((Early Tournaisian - Mid.Visean را نشان می دهند.
پنج گونه از اسکلریت های هلوتورین نیز شناسایی شده است. افزون بر این، 6 جنس و 72 گونه از روزن داران نیز شناسایی شدند که منجر به معرفی 5 زیست زون زیر گردید:Eotuberitina retligener - Endothyra spirilloformis Assemblage- ZoneArchaediscus permodiscus – Archaediscus (Paraarchaediscus) mixtus Assemblage- ZoneEndostaffella parva - Brunsina pulchera Assemblage- ZoneTuberitina bulbacea - Kammaena sp. Barren Interval ZoneLipinella notata - Archaediscus planoarchaediscus Assemblage- Zoneبا توجه به زیست زون های کنودونتی و همچنین روزن داران تشخیص داده شده در این برش، سن تورینزین پیشین تا ویزین میانی برای سازند مبارک در این برش پیشنهاد می-شود، در ضمن بر اساس مطالعه روزن داران، برای رسوبات منتسب به سازند دزدبند (دزدبن)، سن نامورین پیشنهاد می شود. در این مطالعات، شاخص تغییر رنگ عناصر کنودونت یا CAI، 4 تعیین شد که بیانگر دمای 190 تا 300 درجه است، که نشان دهنده مرحله گاز خشک یا خالی از هر گونه مواد هیدروکربنی در برش مورد مطالعه است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
111
لینک کوتاه:
magiran.com/p1091680 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!