چالش های ناشی از هپاتیت B در انتقال خون در ایران

چکیده:
سابقه و هدف
هپاتیت B یکی از خطرناک ترین عوامل ایجاد عفونت کبدی در جهان و اولین عامل شناخته شده مسوول عفونت های پس از انتقال خون می باشد و بر این اساس تمام واحدهای اهدایی و فرآورده های خونی از نظر آلودگی با این ویروس مورد بررسی قرار می گیرند. ژنوتیپ های HBV، به هشت گروه تقسیم می شوند که ژنوتیپ D نوع غالب در ایران است. عفونت مخفی هپاتیت B، در سراسر جهان شایع است و احتمال انتقال عفونت هپاتیت B از این طریق، یکی از نگرانی های مراکز انتقال خون می باشد.
مواد و روش ها
در این مقاله تلاش شده است با مرور مقاله های منتشر شده در ارتباط با هپاتیت B و انتقال خون در ایران، تصویری از وضعیت هپاتیت B در ایران در مقایسه با جهان ارایه دهیم.
یافته ها
مطالعه هایی که در ایران صورت گرفته است، آمار متغیری از ابتلا به عفونت هپاتیت B را نشان می دهد. در بیماران تالاسمی، همودیالیزی و معتادان تزریقی به ترتیب؛ 5/1%، 1/5% و 8/5% از نظر HBsAg مثبت هستند. میزان عفونت مخفی هپاتیت B نیز از 15/0 تا 5/1 درصد متغیر است. از بین اهدا کنندگان خون، میزان HBsAg در گزارش های مختلفی به میزان 47/0%، 41/0%، 23/0%، 4/0% و 08/1% عنوان شده است. این در حالی است که میزان شیوع عفونت در اهداکنندگان مستمر بسیار پایین می باشد.
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت غربالگری ویروس هپاتیت B در اهداکنندگان خون، استفاده از آزمون های تشخیصی حساس به ویژه آزمون های مولکولی جهت کاهش زمان پنجره آزمایشگاهی بسیار حایز اهمیت می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
463 تا 477
لینک کوتاه:
magiran.com/p1091961 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!