بررسی اثر دریافت مکمل های ویتامین C و E بر شاخص های آسیب عضلانی و استرس اکسیداتیو در زنان ورزشکار: کارآزمایی بالینی تصادفی دو سو کور

پیام:
چکیده:
مقدمه
نیاز به انرژی در تمرینات ورزشی شدید، موجب افزایش اکسیژن مصرفی می گردد و در نهایت تولید گونه های واکنش پذیر اکسیژن (ROS یا Reactive oxygen species) افزایش می یابد. استفاده از مکمل های آنتی اکسیدانی از استرس اکسیداتیو ناشی از این گونه تمرینات می کاهد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر مکمل های ویتامین C و E بر استرس اکسیداتیو و شاخص های آسیب عضلانی پس از یک دوره تمرینات ورزشی در زنان ورزشکار بود.
روش ها
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور بود. 64 زن ورزشکار که به صورت حرفه ای ایروبیک انجام می دادند، از بین مراجعین به باشگاه های ورزشی شهر اصفهان، داوطلب شرکت در این مطالعه شدند و به طور تصادفی به 4 گروه تقسیم گردیدند. افراد گروه اول ویتامین C، گروه دوم ویتامین E، گروه سوم هر دو ویتامین و گروه چهارم دارونما به مدت 4 هفته دریافت کردند. ارزیابی شاخص های آسیب عضلانی (کراتین کیناز، آسپارتات آمینوترانسفراز، لاکتات دهیدروژناز) و مالون دی آلدیید قبل و بعد از مداخله انجام گرفت.
یافته ها
آسپارتات آمینوترانسفراز در هیچیک از مقایسه ها تفاوت معنی داری نداشت. کراتین کیناز در گروه 1، لاکتات دهیدروژناز در گروه 2 و مالون دی آلدیید در گروه های 1، 3 و 4 کاهش معنی داری داشتند (به ترتیب 002/0 = P، 020/0 = P و 050/0 > P).
نتیجه گیری
نتایج تحقیق حاضر نشان داد که ROS در ایجاد آسیب عضلانی ناشی از ورزش موثر است و مصرف مکمل های ویتامین های C و E می تواند در کاهش شاخص های آسیب عضلانی ناشی از تمرینات ایروبیک در زنان نقش داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1092924 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!