بررسی میزان به کارگیری استانداردهای مشاوره از دیدگاه مراجعین برنامه ی بهداشت باروری در شهر اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه

با توجه به اهمیت به کارگیری استانداردهای مشاوره توسط مشاور بهداشت باروری در جهت نیل به اهداف برنامه ی بهداشت باروری و تنظیم خانواده، مطالعه ی حاضر با هدف بررسی میزان به کارگیری استانداردهای مشاوره از دیدگاه مراجعین برنامه ی بهداشت باروری در شهر اصفهان در سال 1390 انجام گرفت.

روش ها

این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی، بر روی 236 نفر از مددجویان برنامه ی بهداشت باروری مراجعه کننده به 20 پایگاه مراکز بهداشت شماره ی 1 و 2 اصفهان، که به روش تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. در این پژوهش از پرسشنامه ی استانداردهای مشاوره بر اساس چک لیست وزارت بهداشت و درمان به عنوان استاندارد خدمات مشاوره استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 16 و آزمون های ANOVA، 2χ و Student-t انجام گرفت.

یافته ها

اکثریت مددجویان کلیه ی استاندارد های مربوط به حیطه های ارتباط لفظی و غیر لفظی مشاوره، شرایط مشاوره، انتخاب روش پیشگیری و تبیین اهمیت بهداشت باروری را مطلوب ارزیابی کردند. در مقایسه ی شاخص های مختلف اصلاح باورهای غلط مددجو درباره ی روش های پیشگیری بیشترین تطابق با استاندارد و کمک کردن به تصمیم گیری آگاهانه ی مددجو کمترین تطابق با استاندارد را داشت.

نتیجه گیری

به کارگیری استانداردهای مشاوره در پایگاه های شهری اصفهان در مجموع مطلوب ارزیابی شد، اگر چه نیاز به بررسی و ارتقای سطح کیفی بعضی از حیطه های مشاوره امری ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1093239 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!