فراوانی مقاومت جدایه های بالینی کلستریدیوم دیفیسیل علیه آنتی بیوتیک های رایج درمانی در ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری های اسهالی به عنوان پنجمین علت مرگ و میر درسراسر جهان شناخته می شوند. باکتری کلستریدیوم دیفیسیل یکی از عوامل ایجاد بیماری های شدید روده ای مانند اسهال و کولیت کشنده در بزرگسالان و کودکان بستری شده در بیمارستان می باشد. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی مقاومت جدایه های بالینی کلستریدیوم دیفیسیل علیه آنتی بیوتیک های رایج درمانی مانند مترونیدازول، آمیکاسین، سفتازیدیم، ایمیپنم و سیپروفلوکساسین در ایران بود.
روش ها
هشتاد و شش جدایه ی بالینی کلستریدیوم دیفیسیل از نمونه ی مدفوع بیماران مشکوک به اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک، جداسازی شدند و بر روی محیط های مناسب کشت داده شدند، سپس DNA ژنومی جدایه های فوق استخراج شد و برای PCR (Polymerase chain reaction) ژن های cdd-3، tcdA و tcdB به کار گرفته شد و به تایید مولکولی رسید. بررسی حساسیت آنتی بیوتیکی این جدایه ها بر ضد پنج آنتی بیوتیک مترونیدازول، سیپروفلوکساسین، سفتازیدیم، ایمیپنم و آمیکاسین با روش انتشار دیسک انجام گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که فراوانی مقاومت نسبت به سفتازیدیم، آمیکاسین، ایمیپنم و سیپروفلوکساسین به ترتیب برابر با 82 جدایه (96 درصد)، 81 جدایه (94 درصد)، 76 جدایه (88 درصد) و 60 جدایه (70 درصد) بود. هیچ جدایه ی مقاومی علیه مترونیدازول یافت نشد. به صورت کلی با توجه به اطلاعات به دست آمده از این مطالعه مشخص شد که میزان بالایی از مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک های فوق در بین جدایه های بالینی کلستریدیوم دیفیسیل در ایران وجود دارد.
نتیجه گیری
با توجه به رژیم های تجویز دارو علیه اسهال های ایجادشده در اثرمصرف آنتی بیوتیک در ایران و همچنین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی، به نظر می رسد که مترونیدازول هنوز یک داروی موثر در رفع عفونت های ناشی از باکتری کلستریدیوم دیفیسیل در ایران می باشد. اما به منظور جلوگیری از گسترش جدایه های مقاوم و جلوگیری از ایجاد عفونت های باکتریایی، نظارت مستمر بر چگونگی وضعیت مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری ها امری ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1093240 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!