بررسی تکرارپذیری متغیرهای نیروی عکس العمل زمین به هنگام فرود از پرش در والیبالیست های دچار بی ثباتی عملکردی مچ پا

پیام:
چکیده:
مقدمه
بدون آگاهی از تکرارپذیر بودن متغیرهای نیروی عکس العمل زمین، ارزیابی دقیق مکانیسم های بی ثباتی مچ پا مشکل است و ممکن است منجر به نتایج نادرست شود. بر این اساس، هدف این مطالعه بررسی تکرارپذیری متغیرهای نیروی عکس العمل زمین به صورت آزمون- بازآزمون به هنگام پرش و فرود در جهت جلو و به پهلو در والیبالیست های مبتلا به بی ثباتی عملکردی مچ پا بود.
روش
هجده والیبالیست حرفه ای دچار بی ثباتی عملکردی یکطرفه مچ پا در این مطالعه شرکت کردند. آنها چهار بار پرش و فرود در جهات جلو و پهلو را انجام دادند و تکرارپذیری متغیرهای نیروی عکس العمل زمین شامل حداکثر مقدار و زمان رسیدن به حداکثر مقدار سه مولفه قدامی-خلفی، داخلی-خارجی و عمودی نیروی عکس العمل زمین با استفاده از ضریب همبستگی، خطای استاندارد اندازه گیری و ضریب پراکندگی بعد از یک فاصله زمانی یک هفته ای بررسی شدند.
یافته ها
همه متغیرها به هنگام پرش و فرود در دو جهت تکرارپذیری بالا و خیلی بالایی را نشان دادند بجز زمان رسیدن به حداکثر مقدار مولفه داخلی-خارجی در پرش و فرود جانبی که تکرارپذیری متوسطی داشت (ICC=0.67). ضریب پراکندگی همه شاخص های اندازه گیری شده کمتر از ده درصد بود بهجز حداکثر مقدار و زمان رسیدن به حداکثر مقدار مولفه داخلی-خارجی در پرش و فرود جانبی که به ترتیب 14.55 و 13.15 درصد بودند. به طور کلی، ثبات متغیرهای نیروی عکس العمل زمین به هنگام پرش و فرود به جلو بیشتر از پرش و فرود جانبی بود.
نتیجه گیری
متغیرهای اندازه گیری شده نیروی عکس العمل زمین هنگام پرش و فرود به جلو و به پهلو تکرارپذیری بالایی را نشان دادند و این پارامترها برای ارزیابی الگوهای غیرطبیعی نیروی عکس العمل زمین در افراد دچار بی ثباتی عملکردی مچ پا مفید می باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1093671 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!