اثر 4 هفته تمرین شنا بر روی استئوآرتریت زانوی موش صحرایی القا شده با تزریق مونوسدیم یدواستات

چکیده:
زمینه و هدف
استئوآرتریت (OA=Osteoarthritis) شایع ترین بیماری مفاصل سینوویال می باشد که افراد مسن در سرتاسر جهان را گرفتار می کند و می تواند به درد مزمن و ناتوانی شدید بیمار منجر شود. هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر درمانی یک دوره تمرین شنا بر استئوآرتریت ناشی از مونو سدیم یدواستات (MIA= Monosodium Iodo Acetate) در مفصل زانوی موش صحرایی نر بود.
روش کار
در تحقیق تجربی حاضر 18 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار (میانگین وزن 173 ±1گرم، و سن 8 هفته) به طور تصادفی به سه گروه کنترل سالم، کنترل پایه و شنا تقسیم شدند. برای ایجاد استئوآرتریت تزریق درون مفصلی مونو سدیم یدواستات (50 میکرولیتر) در زانوی راست نمونه ها انجام گرفت و در زانوی چپ آنها سالین تزریق شد. برنامه تمرینی این پژوهش شامل شنا با شدت متوسط و به مدت 28 روز بود. پس از اتمام دوره حیوانات را کشته و مفاصل زانوی هر دو پای آزمودنی ها مورد بررسی هیستوپاتولوژیکی قرار گرفتند. از آزمون آماری تحلیل واریانس یک طرفه (p<0/05) و سپس آزمون تعقیبی توکی به منظور تجزیه و تحلیل کمی یافته ها استفاده شد.
یافته ها
نتایج به دست آمده نشان داد که شنا با شدت متوسط به مدت 4 هفته، اثر خوبی بر روی علائم استئوآرتریت زانوی موش های صحرایی در 3 شاخص هیستوپاتولوژیکی نسبت عمق ضایعه (p=0/001)، عرض کل ناحیه ی تخریب شده (p=0/001) و عرض ناحیه ی تخریب شده به طور معنی دار (p=0/001) گردید.
نتیجه گیری
نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که تمرین شنا با شدت متوسط، تاثیر مفیدی بر شدت زخم های غضروفی ناشی از تزریق مونوسدیم یدواستات دارد. از این رو می توان این برنامهبرنامه را برای درمان استئوآرتریت زانو توصیه کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p1093962 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!