نقش گیرنده NMDA در یادگیری و تثبیت حافظه فضایی موش صحرایی متعاقب تزریق داخل هیپوکامپی عصاره آبی برگ گیاه مرزنجوش (Origanum Vulgare L. ssp. viridis)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تزریق داخل هیپوکامپی مرزنجوش (ORG) یادگیری فضایی موشهای صحرایی را بهبود می دهد. هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی مکانیسم احتمالی اثر عصاره آبی مرزنجوش بر یادگیری و حافظه فضایی در هیپوکامپ می باشد.
روش کار
در این مطالعه از 42 سر موش صحرایی نر بالغ از نژاد ویستار استفاده شد. حیوانات به صورت دوطرفه در نواحی خلفی جانبی هیپوکامپ کانول گذاری شدند و پس از بهبودی یادگیری و حافظه فضایی با استفاده از ماز آبی موریس مورد ارزیابی قرار گرفت. بیست دقیقه قبل از مرحله آموزش و آزمون حافظه (به مدت 5 روز متوالی)، سالین، عصاره آبی مرزنجوش (μg/site0/03)، آنتاگونیست گیرنده گلوتاماتی MK801 با دوزهای (08/0، 2/0 و 4/0 میکرو مول)، تزریق توام MK+ORG در هر طرف به نواحی CA1 هیپوکامپ دریافت کردند.
یافته ها
تحقیق حاضر نشان داد که تزریق داخل هیپوکامپی MK801 می تواند مسافت کل پیموده شده و زمان سپری شده تا یافتن محل سکوی مخفی در ماز آبی موریس در طی روزهای آموزش کاهش یافته توسط عصاره آبی مرزنجوش را مهار کند (05/0>p). در روز آزمون حافظه، میانگین زمان سپری شده در ناحیه هدف در حیوانات با تزریق توام MK801+ORG کاهش یافت.
نتیجه گیری
تزریق داخل هیپوکامپی عصاره آبی مرزنجوش احتمالا حافظه کاری موش های صحرایی را از طریق گیرنده های گلوتاماتی وابسته NMDA بهبود می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
354
لینک کوتاه:
magiran.com/p1101320 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!