بررسی اثر ضد میکروبی عصاره هیدروالکلی برگ کهور (Prosopis Sp)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
مقاومت میکروارگانیزم ها به داروها تهدیدی اساسی است که نیاز به جستجوی مواد ضد میکروبی را ایجاب می کند. گیاهان موادی برای حفاظت خود از میکروب ها فراهم می کنند که قابلیت استفاده به عنوان دارو دارند. هدف از این مطالعه بررسی خواص ضد میکروبی عصاره برگ کهور روی برخی باکتری های بیمارستانی می باشد.
مواد و روش ها
مطالعه در دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار انجام شد. عصاره هیدروالکلی برگ کهور استخراج شد و پس از اتوکلاو کردن، اثر غلظتهای 10، 20، 40 وmg/ml 80 آن روی 4 سویه باکتری بیمارستانی به روش انتشار نفوذی بررسی گردید. سپس این نتایج با آنتی بیوتیک های استاندارد مقایسه گردید. غلظتهای حداقل مهارکنندگی رشد و حداقل کشندگی به روش رقت لوله ای مطالعه شد و داده ها با آزمونهای تجزیه واریانس و دانکن تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
این عصاره هیدروالکلی پس از اتوکلاو نمودن خاصیت ضد میکروبی از خود نشان داد. غلظت 40 وmg/ml 80 بر باکتری استافیلوکوکوس اورئوس بیشترین تاثیر را داشت که اختلاف معنی داری با تیمارهای دیگر و آنتی بیوتیک های استاندارد داشت (05/0>p). عصاره کهور بر باکتری سودوموناس آئروژینوزا تاثیری نشان نداد. غلظتmg/ml 80 بالاترین تاثیر را بر اشریشیاکلی و ویبریو کلرا داشت (05/0>p) که با تمام تیمارهای دیگر اختلاف معنی داری داشت (05/0>p). کمترین میزان لازم ممانعت کنندگی برای استافیلوکوکوس اورئوس و ویبریو کلراmg/ml 2 بود. حداقل غلظت کشندگی برای این باکتری ها نیز در غلظتهای بالاتر به دست آمد.
نتیجه گیری
اتوکلاو نمودن ایجاد ترکیبات جدیدی با خواص ضد میکروبی می نماید. همچنین باکتری های بیمارستانی به کار رفته نسبت به آنتی بیوتیک های معمول مقاومتر شده اند، درنتیجه عصاره برگ کهور در مقایسه با آنها از اثر ضد میکروبی بیشتری برخوردار است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
196
لینک کوتاه:
magiran.com/p1102104 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!