تشخیص و بررسی مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری اشریشیاکلی O157 جدا شده از گوشت قرقاول، کبک، اردک و غاز

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با وجود ارزش بالای گوشت طیور، کنترل و بازرسی دقیقی بر روی لاشه های ذبح شده طیور در کشتارگاه ها صورت نمی گیرد. در نتیجه امکان انتقال برخی از باکتری ها مانند اشریشیاکلی که یکی از عمده ترین باکتری های ایجاد کننده فساد غذایی است، به انسان وجود دارد. این بررسی به منظور تشخیص و بررسی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری اشریشیاکلی O157 جدا شده از گوشت قرقاول، کبک، اردک و غاز در استانهای گیلان، مازندران، اصفهان و فارس انجام شد.
مواد و روش ها
برای انجام این بررسی به ترتیب تعداد 25، 17، 22 و 36 نمونه گوشت عضله سینه قرقاول، کبک، اردک و غاز از استانهای ذکر شده جمع آوری شد و در یخچال حاوی یخ سریعا به آزمایشگاه انتقال داده شد. نمونه ها ابتدا کشت داده شدند و سپس از کلنی های تیپیک که نشانگر اشریشیاکلی بودند، DNA استخراج گردید و واکنش زنجیره ای پلیمراز برای تایید تشخیص و شناسایی گروه سرمی O157 استفاده شد. در پایان الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی به روش دیسک گذاری ساده مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که 27% نمونه ها از نظر وجود اشریشیاکلی مثبت بودند که 6 نمونه آن دارای گروه سرمی O157 بودند. بررسی ها نشان داد که بیشترین و کمترین فراوانی باکتری و گروه سرمی O157 به ترتیب متعلق به گوشت غاز و گوشت کبک بوده است. باکتری اشریشیاکلی جدا شده از گوشت طیور، بیشترین میزان مقاومت آنتی بیوتیکی را به سولفامتوکسازول و ونکومایسین و کمترین میزان مقاومت آنتی بیوتیکی را به جنتامایسین و سیپروفلوکساسین داشته است. اختلاف آماری معنی داری (05/0P<) بین میزان شیوع باکتری و گروه سرمی O157 بین گوشت غاز و کبک و همچنین بین میزان مقاومت به آنتی بیوتیک های مختلف دیده شد.
نتیجه گیری
پیشنهاد می شود که از روش دقیق، سریع و بی خطر واکنش زنجیره ای پلیمراز به منظور کنترل بهداشت گوشت طیور از نظر وجود پاتوژن هایی مثل اشریشیاکلی بهره گیری شود. این بررسی نشان می دهد که استفاده از روش دیسک گذاری ساده قبل از تجویز آنتی بیوتیک بسیار ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
210
لینک کوتاه:
magiran.com/p1102106 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!