بررسی نقش و جایگاه ناجا در مدیریت بحران های طبیعی (مطالعه موردی: بحران سفید، بحران برف 1383گیلان)

چکیده:
زمینه و هدف
سرزمین پهناور ایران به دلایلی از جمله قرارگرفتن درکمربند زلزله آلپ وهیمالیا، موقعیت جغرافیایی و...، همواره گرفتار بلایای طبیعی و قهر طبیعت بوده به گونه ای که هر ساله 31 نوع بلایای طبیعی در آن حادث می شود. از سوی دیگر نیروهای نظامی و انتظامی با توجه به برخورداری از پیشرفته ترین فناوری ها و تجهیزات به دلیل حجم سازمانی بزرگ و آمادگی دایم برای واکنش سریع در برابر تهدیدهای و حفظ امنیت در هنگام بروز بحران های طبیعی می توانند نقش موثری ایفای نمایند.این پژوهش با هدف بررسی نقش و جایگاه ناجا در مدیریت بحران های طبیعی (با نگاه به بحران سفیدگیلان)، و شناخت و دستیابی به عملکرد ناجا در مدیریت بحران فوق مورد بررسی قرار گرفته است.
روش
این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و روش انجام پژوهش توصیفی، پیمایشی، تحلیلی است.داده ها از انجام مطالعات اسنادی و کتابخانه ای و نیز مطالعات میدانی گرد آوری شده است.جامعه آماری با استفاده از روش نمونه خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شده است که تعداد آنها بر اساس فرمول کوکران برابر با 242 نفر بوده که در این پژوهش 300 نفر انتخاب شده است.ضریب پایایی ابزار(پرسشنامه)با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بیش از 7/0 بوده است.روش تجزیه و تحلیل داده ها نرم افزار spss آزمون گاما، ضریب اسپیرمن و آزمون واریانس تک متغیر بوده است.
یافته ها
بر اساس یافته های این تحقیق، ناجا با توجه به برخورداری از مستندات قانونی و رسالت و ماموریت می تواند نقش اساسی در مدیریت بحران های طبیعی داشته باشد. در نهایت مشخص گردید که در مجموع از دید سازمان های امدادرسان و درگیر، رضایت مندی کلی از عملکرد فرماندهی انتظامی استان گیلان در مدیریت بحران بارش برف سنگین گیلان(بهمن83)وجود داشته و فرضیات تحقیق تایید گردید.
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که بین شیوه انتظامی ناجا در مقابله با بحران های طبیعی(بحران برف 1383 گیلان) رابطه معناداری وجود دارد.بدین وسیله فرماندهان انتظامی در هنگام بروز بلایای طبیعی با آمادگی از قبل می توانند بهترین روش ها وشیوه های انتظامی را در اسرع وقت و با بهترین کارایی ارائه دهند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
549
لینک کوتاه:
magiran.com/p1103695 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!