کاربرد عصاره های فیلتر شده قارچ Ophiostoma novo-ulmi و Ophiostoma ulmi در شرایط کشت بافت، به منظور غربال کردن و تحمل به بیماری مرگ هلندی نارون در نارون چینی (Ulmus parvifolia Jacq.) و اوجا (Ulmus campestris L.)

پیام:
چکیده:
بیماری مرگ هلندی از مهمترین بیماری های نارون در اکثر مناطق کشت این گیاه می باشد. استفاده از کشت بافت گیاهی تحت شرایط آزمایشگاه، مطالعه اثرات متقابل گیاه نارون و عامل بیماری مرگ هلندی نارون را تسهیل می کند و می تواند از طریق انتخاب، اصلاح و تکثیر ژنوتیپ های مقاوم به کنترل این بیماری، کمک کند. به این منظور، طی سال های 83 تا 85 اقدام به نمونه برداری از درختان اوجا و نارون چینی مناطق جنگلی استان های گلستان و مازندران شد. به منظور بررسی توانایی کال زایی و میزان رشد کالوس این دو گونه، پس از اعمال تیمارهای ضدعفونی کننده، ریزنمونه ها در محیط کشت پایه MS با تیمارهای مختلفی از تنظیم کننده های رشد کشت شدند. کالوس های رشد یافته نارون چینی و اوجا با غلظت های مختلفی از عصاره قارچ Ophiostoma novo-ulmi مایه زنی شدند. در پایان، پس از تلقیح، وزن کالوس ها و قابلیت زنده مانی سلول ها تعیین شد. نتایج نشان داد که در مقایسه رشد کالوس نارون چینی در حضور عصاره عامل بیماری به طور معنی داری بیشتر از رشد کالوس اوجا است. به طوری که در غلظت 10 درصد، میزان کاهش وزن کالوس های نارون چینی، 2/13 درصد و اوجا، 28 درصد بود. همچنین زنده مانی سلول های نارون چینی در غلظت 50، 23 درصد بود، درحالی که زنده مانی کالوس های اوجا در غلظت 50، 2 درصد بود. نتایج نشان می دهد که در حضور عصاره عامل بیماری، میزان تحمل و زنده مانی کالوس های نارون چینی از کالوس های اوجا بیشتر است. براساس این بررسی، گونه نارون چینی نسبت به اوجا بیشترین مقاومت را به عصاره عامل بیماری نشان دادند. بنابراین با این روش می توان نسبت به انتخاب کالوس های متحمل، غربال کردن گیاهان مقاوم را تسریع نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
117
لینک کوتاه:
magiran.com/p1103770 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!