مقایسه حساسیت پرایمرهای مختلف اختصاصی ناحیه 16srDNAدر شناسایی گونه های باکتری لژیونلا در نمونه های آبی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
لژیونلاها باکتری های گرم منفی هستند که درمنابع آبی طبیعی و ساخت انسان پراکنده اند. بعضی از گونه های این باکتری برای انسان بیماری زا بوده و می توانند منجر به عفونت های تنفسی شوند. روش کشت روشی روتین در شناسایی باکتری لژیونلا به شمار می رود اما به دلیل محدودیت های این روش از جمله حساسیت پایین و مدت زمان طولانی مورد نیاز برای دستیابی به نتایج، امروزه تکنیک واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) جهت شناسایی باکتری لژیونلا مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعه حاضر به منظور ارزیابی کاربرد روش PCR در شناسایی لژیونلا در نمونه های آبی با سه جفت پرایمر متفاوت انجام گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه 60 نمونه آب جهت حضور لژیونلا با استفاده از روش Nested PCR مورد بررسی قرار گرفت و حساسیت این روش با استفاده از سه جفت پرایمر مختلف شامل (LEG225- LEG858)، (LEG448-LEG858) و (JRP-LEG448)جهت شناسایی لژیونلا ارزیابی گردید.
یافته ها
در این مطالعه70% نمونه ها درصورت استفاده از جفت پرایمر JRP-LEG448 آلوده به لژیونلا تشخیص داده شدند در صورتی که با استفاده از جفت پرایمرLEG225- LEG858،05% نمونه ها وبا استفاده از جفت پرایمر LEG448-LEG858، 54 % نمونه ها آلوده به لژیونلا گزارش شدند.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان داد که آلودگی نمونه های آبی به گونه های لژیونلا می تواند به راحتی و به سرعت به وسیله روش Nested PCR تشخیص داده شود. بنابراین انتخاب روش مناسب جهت استخراج DNA و انتخاب پرایمرهای مناسب، عوامل مهم در کارایی و حساسیت روش تشخیص هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
263
لینک کوتاه:
magiran.com/p1106363 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!