تاثیر مکمل مخمری بر رشد و سیستم ایمنی در ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss)

چکیده:
زمینه مطالعه
امروزه استفاده از ترکیبات طبیعی برای تقویت رشد و ایمنی آبزیان به جای ترکیبات شیمیایی و صناعی ترجیح داده می شود.
هدف
در این راستا هدف از بررسی حاضر، ارزیابی تاثیر عصاره و پودر هیدرولیز شده مخمر ساکارومایسس سرویسیه بر پارامترهای رشد و مقاومت ماهی قزل آلای رنگین کمان در برابر استرس های دما و کمبود اکسیژن به همراه مواجه تجربی با باکتری بیماریزای یرسینیا روکری بود.
روش کار
برای این منظور تعداد 600 قطعه ماهی قزل آلای رنگین کمان با میانگین وزنی g5 ± 50 از یکی از مزارع پرورش ماهی خریداری و به آزمایشگاه منتقل شدند. پس از سازگاری با شرایط آزمایشگاهی ماهیان به صورت تصادفی به چهار گروه هر کدام با سه تکرار تقسیم شدند. یک گروه به عنوان شاهد انتخاب و فقط با غذای تجاری تغذیه شد اما سه گروه دیگر به همراه غذای تجاری میزان یک درصد عصاره مخمر، پودر هیدرولیز شده و ترکیبی از عصاره و پودر مخمر را دریافت کردند. پرورش ماهیان در حوضچه های پلی اتیلنی L300 و به مدت 60 روز صورت گرفت. زیست سنجی در روزهای صفر و 60 مطالعه انجام شد، همچنین در روز 60، ماهیان با استرس دما و کمبود اکسیژن روبرو شدند و یک آزمایش تجربی نیز برای مواجه باکتریایی با یرسینیا روکری طراحی گردید.
نتایج
نتایج نشان داد که استفاده توام عصاره و پودر هیدرولیز شده ساکارومایسس سرویسیه به طور معنی دار (021‎/0)p=سبب بهبود شاخص های رشد ماهی قزل آلای رنگین کمان در مقایسه با گروه شاهد می گردد. همچنین نتایج ثابت کرد که میزان بقاء ماهیان پس از تغذیه با ترکیب عصاره و پودر مخمر به طور معنی داری در مواجه شدن با استرس دما (59‎/4 ± 55‎/69)%، کمبود اکسیژن (34‎/5 ± 55‎/96)% و بیماری یرسینیوز (18‎/2 ± 11‎/49)% نسبت به گروه شاهد افزایش می یابد.
نتیجه گیری نهایی: تغذیه ماهی قزل آلای رنگین کمان با عصاره و پودر مخمر به صورت ترکیبی می تواند سبب بهبود شاخص های رشد و افزایش مقاومت در برابر استرس و بیماری گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1107602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!