تاثیر تزریق سیاهرگی محلول های غلیظ در تخلیه شیردان گوساله های نوزاد

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه

عوامل متعددی نظیر ترکیب، حجم و pH مواد غذایی می توانند تخلیه شیردان را تحت تاثیر قرار دهند. این امر به خوبی به اثبات رسیده است که رابطه ای مستقیم بین غلظت محلول های خوراکی و تخلیه شیردان وجود دارد؛ به طوری که محلول های خوراکی غلیظ سبب کاهش تا مرز وقفه حرکات شیردان (بسته به درجه غلظت آنها) می گردند. از محلول های غلیظ تزریقی وسیعا در درمان شوک های سپتیک و به ویژه در اسهال گوساله ها استفاده می شود.

هدف

تعیین تاثیر تزریق سیاهرگی محلول های غلیظ قندی و نمکی بر تخلیه شیردان گوساله های نوزاد است که در خصوص تاثیر اینگونه محلول ها بر تخلیه شیردان تاکنون تحقیقی انجام نشده است.

روش کار

در این مطالعه اثرات تزریق سیاهرگی دو محلول غلیظ رایج (دکستروز و کلرید سدیم)، بر تخلیه شیردان در تعداد شش راس گوساله نر 8 تا 10 روزه از نژاد هلشتاین که آغوز به میزان کافی دریافت نموده بودند، صورت گرفت. در این مطالعه از چهار محلول دکستروز 50%، دکستروز 5%، کلرید سدیم 9‎/0% و کلرید سدیم 20‎/7%، به صورت تصادفی، استفاده شد؛ بلافاصله بعد از تزریق هر محلول، به گوساله L2 شیر تازه حاوی mg50 استامینوفن به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن خورانده شده و در زمان های مقرر جهت ارزیابی چگونگی تخلیه شیردان از طریق سنجش میزان غلظت استامینوفن، خون گیری به عمل آمد و فاکتورهای خونی شامل انسولین و گلوکز اندازه گیری شد.

نتایج

نتایج به دست آمده حاکی از آن بودند با وجود اختلافات بارز سطح زیر منحنی غلظت انسولین – زمان، برای هر 4 محلول، از لحاظ آماری، اختلاف معنی داری مشاهده نشده و به طور مشابه نیز هیچ گونه تفاوت معنی داری در نمودار غلظت استامینوفن – زمان برای چهار محلول مشاهده نشد.
نتیجه گیری نهایی: با توجه به آنالیز آماری چنین می توان نتیجه گیری کرد که تزریق سیاهرگی محلول های غلیظ قندی و نمکی تخلیه شیردان را تحت تاثیر قرار نمی دهند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1107604 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!