بررسی ارتباط کیفیت زندگی کاری پرستاران و تمایل به ترک حرفه پرستاری

پیام:
چکیده:
مقدمه
واژه ترک حرفه و کیفیت زندگی کاری وابسته به ویژگی های هر جامعه است. لذا، بررسی تغییرات کیفیت زندگی کاری پرستاران با پیامدهای متعدد آن مانند افزیش رضایت مندی و تعهد کاری و حتی توان پیشگویی کنندگی آن برای ماندگاری پرستاران در جامعه ما ضروری است.
هدف
این مطالعه با هدف تعیین ارتباط کیفیت زندگی کاری پرستاران و تمایل به ترک حرفه پرستاری انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1390 با 167 پرستار انجام شد که از مراکز آموزشی درمانی شهر گرگان به طور تصادفی انتخاب شدند. نسخه فارسی پرسشنامه های کیفیت زندگی کاری و تمایل به ترک حرفه پرستاری برای جمع آوری داده ها استفاده شدند. پایایی مقیاس کیفیت زندگی به روش آلفای کرونباخ 71/0 و مقیاس تمایل به ترک حرفه پرستاری با روش آزمون-آزمون مجدد 67/0 بود. داده ها با نرم افزار آماری SPSS16 با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس یک طرفه و رگرسیون لجستیک تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که 3/61% از پرستاران در مقیاس کیفیت زندگی کاری نمره بیشتر از میانگین (21/9±7/47) کسب کرده بودند.
7/12% از پرستاران از نظر کیفیت زندگی بسیار نامطلوب و 2/28% در وضعیت نامطلوب قرار داشتند. 5/42% از پرستاران کیفیت زندگی خود را در سطح مطلوب و 9/16% در وضعیت بسیار مطلوب گزارش کرده بودند. کیفیت زندگی کاری با تمایل به ترک حرفه پرستاری ارتباط معنادار و معکوس داشت (r=0.362 P=0.000)از پرستاران هیچ تمایلی به ترک حرفه خود نداشتند و ما بقی درجاتی از تمایلی به ترک را گزارش نمودند. تمایل به ترک در 4/21% از شدت بالایی برخوردار بود. سابقه کار پرستاری با تمایل به ترک حرفه ارتباط مستقیم و معنادار داشت (r=0.242 P=0.003)
نتیجه گیری
بهبود کیفیت زندگی کاری می تواند میزان تمایل ترک حرفه پرستاری را کاهش دهد اما بدلیل عدم فرصت های اشتغال در جامعه ما کیفیت زندگی کاری پیشگویی کننده مناسبی برای ماندگاری در پرستاری نیست.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1108305 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!