ارزیابی قدرت تهاجمی سویه ضعیف شده شیگلا دیسانتری تیپ 1 به عنوان کاندید تولید واکسن

پیام:
چکیده:
هدف
شناسایی نسخه پلازمیدی ژن ipaD در باکتری شیگلا دیسانتری تیپ 1 و ارزیابی قدرت تهاجمی سویه زنده ضعیف شده از باکتری شیگلا دیسانتری حاصل از حذف نسخه پلاسمیدی ژن ipaD در خوکچه هندی هدف مطالعه حاضر است.
مواد و ر وشها: با استفاده از آزمون های بیوشیمیایی، آنتی بادی و واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR)، گونه و سروتیپ شیگلای جدا شده از بیمار مشخص گردید. نسخه پلازمیدی ژن ipaD شناسایی گردید. سویه شیگلای تخفیف حدت یافته از طریق حذف نسخه پلاسمیدی ژن ipaD تولید و از طریق تستهای مذکور تایید شد. عدم حضور ژن ipaD بوسیله واکنش زنجیره ای پلیمراز در مقایسه با سویه وحشی مورد آزمایش قرار گرفت. حساسیت های آنتی بیوتیکی سویه هدف بررسی شد. رقت های مختلف از باکتری کشت شده ایجاد و تعداد کلونی ها برای هرکدام شمارش شد. رقت خاصی از کشت که تعداد سلول های موجود در آن برای تست ورم ملتحمه چشم مناسب است تولید گردید. 6 خوکچه هندی تهیه شد که 3 عدد به عنوان کنترل و 3 عدد به عنوان مورد آزمایش در نظر گرفته شدند. ارزیابی قدرت تهاجمی سویه تخفیف حدت یافته بوسیله آزمایش ایجاد ورم ملتحمه چشم در چشم خوکچه هندی بررسی گردید.
یافته ها
سویه شیگلا دیسانتری تیپ1 تخفیف حدت یافته بوسیله آزمایش سرولوژیکی و PCR تایید گردید. عدم حضور ژن ipaD در سویه مذکور تایید شد. چالش این سویه روی خوکچه هندی نشان داد که سویه مذکور قدرت تهاجم به سلولهای میزبان را از دست داده بود.
نتیجه گیری
ژن ipaD یکی از ژنهای تهاجمی شناخته شده در باکتری شیگلا دیسانتری است. نسخه پلاسمیدی این ژن نقش مهمی در تهاجم شیگلا دارد و حذف ژن مذکور قدرت تهاجمی باکتری را کاهش میدهد. شیگلا دیسانتری تخفیف حدت یافته که ژن ipaD آن حذف شده باشد می تواند کاندید مناسبی برای تولید واکسن علیه شیگلوزیز باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1108328 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!