ارزیابی علائم بیماری های تنفسی و اختلالات فونکسیونل ریه ناشی از مواجهه شغلی تنفسی با گرد و غبار کربن سیاه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هدف از مطالعه حاضر ارزیابی علائم اختلالات تنفسی (خلط، سرفه، تنگی نفس، خس خس ریه) و اختلالات عملکردی ریه در مواجهه تنفسی با گرد و غبار کربن سیاه در گروهی از کارگران یکی از کارخانجات لاستیک سازی می باشد.
روش بررسی
کلیه کارگران واجد شرایط دارای مواجهه شغلی با کربن سیاه (72نفر) و همچنین 69 نفر از کارکنان فاقد پیشینه تماس با این ماده (گروه مرجع) از میان کارکنان یک کارخانه لاستیک سازی به طور سر شماری وارد مطالعه گردیدند. برای تمام افراد، پس از تکمیل پرسشنامه تنفسی استاندارد، قبل از شروع کار آزمون عملکرد ریوی انجام گرفت. در مورد کارگران دارای مواجهه این آزمون پس از پایان شیفت کاری نیز تکرار گردید. ارزیابی میزان مواجهه با گرد و غبار قابل استنشاق و قابل تنفس کربن سیاه نیز در محیط کار صورت پذیرفت.
یافته ها
غلظت گرد و غبار کربن قابل تنفس و قابل استنشاق به ترتیب 287/0±302/2 و 734/1±235/6 میلی گرم برمتر مکعب برآورد گردید. علائم بیماری های تنفسی نظیر سرفه، خلط، خس خس ریه و تنگی نفس در میان افراد دارای مواجهه شایع تر از افراد گروه مرجع بود. همچنین برخی پارامتر های عملکرد ریوی نظیر VC، FVC، FEV1 در گروه دارای مواجهه در مقایسه با گروه مرجع بشکل معنی داری کمتر بودند.
بحث و نتیجه گیری
یافته های مطالعه نشان داد که مواجهه با سطوح بالایی از گرد و غبار کربن سیاه می تواند باعث افزایش معنی دار شیوع علائم تنفسی و کاهش معنی دار میانگین برخی از پارامتر های آزمون عملکرد ریوی با الگویی مشابه بیماری های ریوی تحدیدی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1109015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!