سنجش سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده در رابطه با مصرف سیگار در نوجوانان

پیام:
چکیده:
زمینه
بسیاری از افراد سیگاری، عادت سیگار کشیدن خود را در دوره نوجوانی شروع کرده اند و پیشگیری از مصرف سیگار در نوجوانان یکی از اولویت های سلامت همگانی در سراسر دنیاست. مطالعه حاضر با هدف سنجش سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده در رابطه با مصرف سیگار در نوجوانان انجام شده است.
روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی می باشد، که بر روی 215 نفر از دانش آموزان (19-14 ساله) دبیرستان های زرندیه انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه طراحی شده بر اساس سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده در رابطه با مصرف سیگار بود. داده ها با استفاده از آزمون های تی مستقل، رگرسیون لجستیک و همچنین با روش های آماری توصیفی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
در این مطالعه 41/14 درصد از نوجوانان، مصرف کننده فعلی سیگار بودند و متغیرهای خانواده سیگاری، دوست سیگاری، نگرش، نرم های انتزاعی، کنترل رفتاری درک شده و انتظار پیآمد منفی در مجموع 7/42 درصد واریانس قصد رفتاری مصرف سیگار را توضیح می دادند. همچنین تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمره همه سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده در افراد سیگاری و غیرسیگاری وجود داشت (001/0P<).
نتیجه گیری
نظریه رفتار برنامه ریزی شده، یک مدل موثر در پیشگویی مصرف سیگار در نوجوانان است. پیشنهاد می شود یافته های پژوهش حاضر به عنوان پایه ای برای طراحی مداخلات پیشگیری از مصرف سیگار در نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
617 تا 625
لینک کوتاه:
magiran.com/p1109157 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!