ازوتمی در نوزادان مبتلا به هیپربیلروبینمی

پیام:
چکیده:
مقدمه
افزایش بیلیروبین (هیپربیلیروبینمی) در نوزادان می تواند به علامت های عصبی منجر شود. این علامت ها گاهی خفیف و مبهم هستند و پیامدهای چون کاهش تغذیه و کم آبی نوزاد را به دنبال دارند. هدف از مطالعه حاضر بررسی شیوع نارسایی قبل کلیه در نوزادان مبتلا به افزایش بیلیروبین است.
روش کار
در مدت شش ماه، 199 نوزاد که تنها به علت بالابودن بیلیروبین سرم در بخش نوزادان بیمارستان استاد مطهری شهر شهرستان جهرم بستری شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. داده های مربوط به سن حاملگی، جنسیت، سن نوزاد، زمان بستری و سن شروع زردی نوزادان ثبت و نمونه خون آن ها برای تعیین مقدار اوره، کراتینین و بیلیروبین گرفته شد. شیوع نارسایی قبل کلیه تعیین و ارتباط آن با مقدار بیلیروبین سرم و فاکتورهای دیگر بررسی شد.
یافته ها
متوسط سن حاملگی نوزادان مورد مطالعه، 2/38 هفته بود. 7/58 درصد این نوزادان پسر و 9/10 درصد نارس بودند. متوسط سن شروع زردی و سن زمان بستری به ترتیب 9/2 ± 2/4 و 5/3 ± 1/6 روز محاسبه شد. متوسط مقدار بیلیروبین سرم در زمان بستری شدن 1/3 ± 5/17 میلی گرم درصد اندازه گیری شد. 7/10 درصد نوزادان نارسایی قبل کلیوی داشتند. ارتباط معناداری بین سن شروع زردی، سن بستری، مقدار بیلیروبین سرم و مقدار اوره خون وشیوع نارسای قبل کلیه مشاهده شد.
نتیجه گیری
نوزادان مبتلا به افزایش بیلیروبین ممکن است علامت های خفیف و نامشخصی از جمله کم اشتهایی و کمبود آب بدن پیدا کنند. پیشنهاد می شود نوزادان با مقدار بیلیروبین بالا، به ویژه نوزادان با وزن کم تر، از نظر کم آبی و احتمال نارسایی قبل کلیه بررسی شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1109455 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!