قرآن و مفرده: آثار محافظتی عصاره برگ گیاه گزنه بر ساختمان مخاط روده باریک در موش های صحرایی دیابتی

پیام:
چکیده:
مقدمه
در آیه 255 سوره بقره قرآن کریم می فرماید: «اوست که به همه چیز آگاه است، و علم و دانش محدود دیگران، پرتوی از علم بی پایان و نامحدود اوست». یکی از این علوم، علم گیاهان دارویی است. شناخت این گیاهان در ارتقای سلامت جامعه انسانی نقش دارد. درمان های گیاهی یکی از شیوه های مکمل برای ارتقای سطح سلامت اند. آیه 11 سوره الرحمن به ارزش و اهمیت گیاهان و میوه ها در زندگی پرداخته است. یکی از این گیاهان گزنه (Urticadioica) دو پایه است، که ضد دیابت معرفی شده است..
هدف
هدف از این بررسی تعیین آثار محافظتی عصاره برگ گیاه گزنه بر ساختمان مخاط روده باریک بدنبال اثر ضد دیابتی آن است..
مواد و روش ها
ابتدا موش های صحرایی از طریق ورید دمی تحت تاثیر تزریق 1-mg.kg50 استرپتوزوتوسین (Streptozotocin) قرار گرفتند. حیوانات با قند خون ناشتای بیشتر از.1-mg dl 250، بعنوان دیابتی انتخاب شدند. یک گروه دیابتی با عصاره آبی برگ گزنه تحت درمان قرار گرفت (تزریق روزانه.1-cc kg 4 داخل صفاقی). دو ماه پس از درمان و پس از کشتن حیوانات، نمونه خون و بافت روده تهیه شد. نمونه بافتی با هیستولوژیست رویت شد. پارامترهای بافتی در گروه دیابتی درمان نشده و تحت درمان از نظر کیفی بررسی شدند..
یافته ها
قند خون در گروه تحت درمان از 1-mg dl 2/54 ± 400 به 1-mg dl 9/11 ± 9/78 کاهش یافت (0004/0>P). در حالی که در گروه دیابتی تغییری مشاهده نشد. در گروه دیابتی نکروز و انفیلتراسیون سلول های منونوکلئر و بافت های آسیب دیده مشاهده شد. اپیتلیوم و غدد لیبرکون تخریب شده، پرزها کوتاه و آتروفی شدند، خونریزی و اگزودای فراوان دیده شد. در مقابل در گروه تحت درمان نکروز دیده نشد و انفیلتراسیون سلول های منونوکلئر و بافت های التهابی به مقدار اندکی مشاهده شدند. پرزهای باریک و آتروفیه وجود نداشت. مصرف گزنه باعث جلوگیری از ایجاد عوارض روده ای دیابت شد..
نتیجه گیری
گیاه گزنه موجب محافظت مخاط روده باریک می شود. این امر ممکن است به علت بهبود خون رسانی با مکانیسم کاهش تولید Advanced glicosylation end products و یا بهبود عملکرد سیستم عصبی با مکانیسم کاهش تولید سوربیتول باشد. مطالعات بیشتر جهت مشخص شدن مکانیسم اصلی لازم است..
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1109652 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!