ارتباط بین آلفافیتوپروتئین بندناف و هیپربیلی روبینمی روز سوم تولد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هیپر بیلی روبینمی از بیماری های شایع دوران نوزادی می باشد و تشخیص به موقع آن از نظر پیشگیری از عوارض، اهمیت بسیار زیادی دارد. هدف این مطالعه تعیین ارتباط بین آلفافیتوپروتئین بند ناف با هیپر بیلی روبینمی روز سوم تولد بود.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 120 نوزاد تازه متولد شده به صورت آسان وارد مطالعه شدند. بعد از تولد نوزاد، نمونه خون از بندناف تهیه و غلظت آلفافیتوپروتئین سرم توسط تکنیک های ELISA اندازه گیری شد. در روز سوم تولد برای تعیین سطح بیلی روبین از هر نوزاد 5/1 سی سی خون گرفته شد. روش جمع آوری اطلاعات، ثبت مقادیر آزمایشگاهی در فرم مربوطه و تکمیل مشخصات دموگرافیک در پرسشنامه بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری اسپیرمن و تی تست مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد میانگین وزن نوزادان مورد بررسی 23/356 ± 75/3048 گرم، میانگین مقدار آلفافیتوپروتئین 20/14 ± 63/70 میکروگرم در لیتر و میانگین مقدار بیلی روبین 37/3 ± 21/10 میلی گرم در دسی لیتر بود. بین وزن و مقادیر آلفافیتوپروتئین نوزادان ارتباط معنی داری مشاهده نشد (05/0P>) اما بین وزن و مقدار بیلی روبین در روز سوم بعد تولد ارتباط معکوس و معنی داری وجود داشت (28/0- =r، 05/0>P) همچنین ارتباط معنی دار و مستقیم بین بیلی روبین و آلفافیتوپروتئین دیده شد (15/0=r، 05/0>P).
نتیجه گیری
این مطالعه حاکی از وجود ارتباط آماری آلفافیتوپروتئین و بیلی روبین بود، لذابا انجام مطالعات دیگر در این زمینه در صورت کشف ارتباط آماری قوی تر بین آلفافیتوپروتئین بندناف و هیپربیلی روبینمی نوزادی، می توان نمونه گیری از بندناف را جهت غربالگری هیپربیلی روبینمی و زردی نوزاد انجام داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1110972 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!