تاثیر تنظیم کننده های رشد گیاهی و ترکیبات ویتامینی بر کال زایی، جنین زایی رویشی و تولید گیاهچه در گیاه دارویی صبرزرد (Aloe vera L)

پیام:
چکیده:

صبرزرد با نام علمی Aloe vera L. یکی از گیاهان ارزشمند در صنایع دارویی، آرایشی - بهداشتی و غذایی محسوب می شود. با توجه به نیاز روزافزون به این گیاه، بیشتر تحقیقات انجام شده در زمینه کشت بافت بر تکثیر درون شیشه ای و ریزادیادی آن تمرکز داشته است ولی جنین زایی رویشی نه تنها به عنوان روشی مناسب در تکثیر انبوه، بلکه به عنوان شیوه ای مطمئن و کارآمد در تولید بذرهای مصنوعی و متابولیت های ثانویه، از نگاه محققان دور مانده است. در تحقیق حاضر اثر تنظیم کننده های رشد گیاهی شامل نفتالین استیک اسید (NAA) و بنزیل آمینوپورین (BAP) و ترکیب ویتامینی محیط های کشت MS، LS، L2 و ترکیب ویتامینی تغییر یافته بر القای بافت کالوس و جنین زایی رویشی غیرمستقیم مورد مطالعه قرار گرفت. محیط کشت MS همراه با NAAبه میزان mgl-1 1 و ترکیب ویتامینی تغییر یافته شاملmgl-1 0/4 تیامین، mgl-1 5/0 پیریدوکسین، mgl-1 0/5 نیکوتینیک اسید و mgl-1100 میواینوزیتول بهترین محیط کشت جهت کال زایی(100%) بودند. به طوری که بیشترین درصد تشکیل جنین های رویشی (50%) نیز در محیط کشت MSهمراه با BAPبه میزان mgl-15 و NAA به میزان mgl-1 2/0 و ترکیب ویتامینی تغییر یافته تولید شد. البته 80% جنین های رویشی بدست آمده پس از طی مراحل بالغ سازی، تولید گیاهچه و سازگاری در گلخانه زنده ماندند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
181
لینک کوتاه:
magiran.com/p1112743 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!