منبع کنترل سلامت در زنان مبتلا به دیابت بارداری

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
یکی از مسائلی که بارداری را تحت تاثیر قرار داده و منجر به پیامدهای نامطلوب می شود دیابت حاملگی است. در درمان و کاهش عوارض دیابت حاملگی، عوامل روان شناختی، همچون منبع کنترل سلامت درونی و برونی از عوامل مهم در میزان حس مسئولیت در کنترل بیماری و حفظ سلامت و خود مراقبتی و خود کنترلی می باشد. این پژوهش با هدف تعیین منبع کنترل سلامت (در ابعاد درونی و برونی) در زنان مبتلا به دیابت بارداری انجام شده است.
مواد و روش کار
این پژوهش، یک مطالعه همبستگی توصیفی است. جامعه پژوهش را کلیه مادران باردار مبتلا به دیابت حاملگی که دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند تشکیل می دادند. حجم نمونه پژوهش 100 نفر برآورد شد که با روش نمونه گیری مستمر از چهار مرکز آموزشی و خدمات درمانی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود. برای کسب اعتبار علمی ابزار از روش اعتبار محتوا و برای پایایی ابزار از آلفای کرونباخ استفاده شد. داده ها با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از آزمون ANOVA یک طرفه و T-test استفاده گردید.
یافته ها
بر اساس یافته ها 46درصد از مادران باردار، دارای منبع درونی پایین و 54درصد دارای منبع درونی بالا و معتقد به تاثیر خود فرد بر سلامتی بودند. لیکن از ابعاد کنترل سلامت، به طور کلی و با محاسبه z-score، منبع کنترل برونی پزشک از بالاترین فراوانی برخوردار بود. از ابعاد منبع بیرونی کنترل سلامتی (شانس، پزشک و دیگران) امتیاز کسب شده از شانس 50درصد پزشک 61درصد و دیگران 50درصد بود.
بحث و نتیجه گیری
از آن جایی که فراوان ترین بعد منبع کنترل سلامت، اعتقاد به پزشک بود، لذا رسالت سنگین پزشکان و ارتباط درمانی گروه پزشکی با بیماران و مددجویان در تاثیرگذاری بر سلامتی و خود کنترلی آنان مورد تاکید می باشد. همچنین با توجه به وجود ارتباط بین منبع کنترل شانس با سطح تحصیلات، به این معنی که با افزایش سطح تحصیلات، میزان اعتقاد به شانس کاهش می یافت، به طوری که افراد دانشگاهی، منبع کنترل «شانس» را در حد پایین تری نسبت به اکثر افراد بی سواد، دارا بودند. لذا این نکته می بایست به طور جدی در استراتژی های آموزش بهداشت و خود مراقبتی بیماران مبتلا به دیابت حاملگی مد نظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1115497 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!