بارودنتالژیا در هوا، فضا و دریانوردی نظامی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
از زمان تسخیر هوا، فضا و دریا ها یکی از مهم ترین نگرانی ها عدم آشنایی با مخاطرات ورود به محیط های نامتعارف بوده است. بدن انسان از نظر آناتومی و فیزیولوژی جهت زیست در خشکی های سطح زمین تطابق یافته است و ادامه حیات در سایر محیط ها نیازمند ایجاد تغییرات و استفاده از امکانات ویژه ای می باشد. هدف از این مطالعه شناخت این مخاطرات وچگونگی مقابله و پیشگیری از آنها است که از ابتدای قرن گذشته سرلوحه تحقیقات پژوهشگران بوده است.
مواد و روش ها
مقاله حاضر از نوع مروری (Review Article) و حاصل مجموعه اطلاعات و داده های گردآوری شده در خصوص جو کره زمین از کتب و مقالات علمی معتبر موجود در این زمینه می باشد.
یافته ها
درد و حساسیت دندانی بدنبال تغییرفشار بارومتریک را «بارودنتالژیا» می نامند. پرسنل هوایی و دریایی نظامی بدلیل مواجهه با مانورهای سریع، وضعیت های خاص و شرایط نامتعارف گروه پرخطر محسوب می شوند. سه تئوری در توجیه پاتوفیزیولوژی این بیماری ارائه گردیده است: تئوری التهابی، آمبولی گازی و هوای محبوس. درد اغلب به صورت ناگهانی شروع شده و شدت آن قابل پیش بینی نیست. اخذ تاریخچه بیماری، معاینات بالینی و استفاده از روش های پاراکلینیک به تثبیت تشخیص کمک می نماید.حفظ بهداشت دهان و معاینات مکرر دندانپزشکی گروه پرخطر در پیشگیری از این بیماری بسیار مهم است.
بحث و نتیجه گیری
بارودنتالژیا نسبتا نادر است اما وقوع آن طی ماموریت های حساس و پیچیده می تواند موجب به خطر افتادن سلامت پرسنل پروازی و دریایی و بنابراین انهدام تجهیزات و شکست عملیات شود. لذا دقت کافی در پیشگیری و ایجاد شرایط مطلوب و بستر مناسب جهت انجام تحقیقات در این زمینه بسیار ارزشمند خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
76 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1115929 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!