بررسی شیمیایی و میکروبی آب آب انبارهای روستایی در استان گلستان

چکیده:
جمع آوری و ذخیره آب باران برای مصارف مختلف، از جمله مصرف شرب، از دیرباز در ایران و سایر کشورهای جهان معمول بوده است. شهرستان مینودشت دارای جمعیتی بالغ بر 260000 نفر است که حدود 200000 نفر آن در روستاها سکونت دارند و از 1366 آب انبار برای جمع آوری آب باران برای مصارف مختلف استفاده می کنند. لذا آنالیز شیمیایی و میکروبی آب های جمع آوری شده از پشت بام ها در آب انبارها، برای شناسایی منابع احتمالی آلودگی، یافتن روش های مناسب برای جمع آوری و ذخیره آب باران و بهسازی مطلوب آب انبارها ضروری به نظر می رسد.
برای انجام این تحقیق، تعداد 114 نمونه آب، برای آنالیز پارامترهای شیمیایی، و تعداد 68 نمونه آب برای آنالیز میکروبی از آب انبارهای روستاهای دهنه و صوفیان در شهرستان مینودشت، در مدت 8 ماه، مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج نشان داد که پارامترهای شیمیایی شامل: هدایت الکتریکی، قلیاییت، سختی، کلرور، نیترات و منگنز، در مقایسه با استاندارد آب آشامیدنی در حد مطلوب می باشند؛ اما غلظت بعضی از پارامترهای شیمیایی از جمله آهن در 9درصد، سرب در 69درصد و کروم در 6درصد نمونه های جمع آوری شده، از حد مجاز بیشتر بود. از لحاظ پارامترهای میکروبی در 100 میلی لیتر از نمونه ها، تعداد کلیفرم در 56درصد، اشرشیاکلی در 32درصد و استرپتوکوک فیکالیس در 26درصد از نمونه های جمع آوری شده بیش از حداکثر مجاز بود.
کیفیت آب تعداد قابل ملاحظه ای از آب انبارها، از نظر پارامترهای شیمیایی و میکروبی، به علت آلودگی برای شرب مناسب نمی باشد. آلودگی های شیمیایی و میکروبی آب انبارها، می تواند ناشی از نفوذ فاضلاب های کشاورزی، فضولات حیوانی و انسانی و هم چنین استفاده از آب رودخانه می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p111614 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!