جداسازی باکتری های مقاوم به جیوه از دریاچه مهارلو در سال 88- 89

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
جیوه از سمی ترین فلزات سنگین است. بعلت کاربرد زیاد ان در صنعت، کشاورزی، دندانپزشکی استخراج طلا و... باعت الودگی محیط زیست می شود و مقادیر اندک آن در خاک و اب تهدید کننده جانران ان ناحیه است، غلظت کم این فلز باعث مسمومیت حاد و مزمن، اختلال در بینایی، شنوایی و سیستم عصبی می شود و با عبور از سد خونی – مغزی و جفت باعث صدمه مغزی، عدم رشد فکری، کوری و ناتوانی در صحبت کردن جنین میشود. باکتری های مناطق الوده به جیوه از طریق فرایند احیا قادر به حذف این فلز در محیط اطراف خود هستند دریاچه مهارلو (نمک) در 23 کیلومتری جنوب شرق شیراز است. کلیه فاضلاب ها خانگی، تجاری، صنعتی، بیمارستانی و کشاورزی شیراز از طریق رود خانه های خشک، پل فسا، سلامیه وارد دریاچه شده و ان را آلوده می کند. از جمله این آلاینده های این دریاچه فلزات سنگین به خصوص جیوه می باشد. هدف از این پژوهش حاضر جداسازی و شناسایی هالوتولرانت های مقاوم به جیوه از اب و رسوبات دریاچه و بررسی توانایی حذف جیوه توسط انهاست.
مواد و روش ها
پس از نمونه گیری از اب و رسوبات 4 ایستگاه دریاچه در 4 فصل سال باکتری های هالوفیل مقاوم به جیوه از طریق غنی سازی در محیط کشت L.B.Broth و کشت در محیط L.B.Agar حاوی نمک و جیوه جداسازی شدند. با اندازه گیری میزان جیوه باقی مانده در محیط با دستگاه جذب اتمی، توانایی حذف جیوه توسط مقاوم ترین باکتری های جدا شده محاسبه شد. و سینتیک رشد ان بررسی شد.
نتیجه گیری
باکتری های مقاوم به جیوه نقش تعیین کننده ای در جذب و حذف این عنصر از محیط زیست دارند،از جمله سوشهای باکتری های هالوتولرانت، مقاوم به جیوه می توان اشرشیاکلی، ویبریوها، کلبسیلا، سیتروباکتر و... را نام برد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1116749 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!