ارزیابی تاثیر حمایتی عصاره هیدروالکلی گلبرگ زعفران در جلوگیری از پلیئوزیس هپاتیس و تلانژیکتازی کبدی ناشی از مصرف جنتامایسین سولفات در موش صحرایی: مقاله کوتاه

پیام:
چکیده:
پلیئوزیس هپاتیس، یک عارضه نادر است که با حضور حفره های پرخون در فضای پارانشیم کبد مشخص می شود. عوامل خطر پلیئوزیس هپاتیس، بیماری هایی مانند: ایدز، سل، سرطان و مصرف داروهایی مانند استروئیدهای آنابولیک و آزاتیوپرین است. مطالعه حاضر به منظور بررسی اثرات عصاره الکلی گلبرگ زعفران بر پلیئوزیس هپاتیس تجربی در موش های صحرایی انجام گرفت. در این مطالعه، 32 موش صحرایی نر نژاد ویستار، به چهار گروه: شاهد سالم، بیمار با جنتامایسین دوز mg/kg80، عصاره با دوز mg/kg40 همراه با جنتامایسین mg/kg80 و عصاره با دوزmg/kg 80 همراه با جنتامایسین با دوز mg/kg 80 تقسیم شدند. پس از اتمام دوره، خونگیری از قلب آنها جهت سنجش مقادیر آنزیم های کبدی انجام شد. بافت کبد نیز تحت مطالعات هیستوپاتولوژیک قرار گرفت. مقادیر آسپارتات آمینوترانسفراز درگروه های دریافت کننده جنتامایسین و گروه های تیمار با عصاره، به طور معنی داری (05/0P<) در مقایسه با گروه سالم افزایش پیدا کرد. بین گروه های تیمار با عصاره و گروه جنتامایسین، اختلاف معنی داری مشاهده نشد. نتایج بافت شناسی نیز تاییدکننده حضور سینوزوئیدهای خونی در گروه های دریافت کننده جنتامایسین بود که اختلافی بین آنها مشاهده نشد. طبق نتایج مطالعه، عصاره هیدروالکلی گلبرگ زعفران، تاثیری بر پلیئوزیس هپاتیس و تلانژیکتازی ناشی از مصرف جنتامایسین در موش صحرایی ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
455 تا 462
لینک کوتاه:
magiran.com/p1117435 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!