ارزیابی تاثیر پارامترهای تابش امواج فراصوت دو فرکانسی بر تولید حفره های صوتی با استفاده از دزیمتر شیمیایی ید

پیام:
چکیده:
مقدمه
به تازگی تولید حفره های آکوستیکی با اعمال تابش امواج فراصوتی به عنوان یک روش درمانی هدفمند مطرح شده است. مطالعات نشان می دهد که میزان القای حفره های آکوستیکی در تابش با دو یا چند فرکانس امواج فراصوتی، بیش از تابش تک فرکانس خواهد بود. در این مطالعه اثر تابش همزمان امواج فراصوتی 40 کیلوهرتز و فرکانس هارمونیک 1 مگاهرتز آن بر میزان القای حفره های آکوستیکی در مقایسه با تابش هر یک از فرکانس ها به تنهایی به روش ید دزیمتری مورد ارزیابی قرار گرفت.
روش
در این مطالعه تاثیر پارامترهای با سطح تابش دهی کم تحت میدان های فراصوتی 1 مگاهرتز و 40 کیلوهرتز در مد منتشر با استفاده از روش دزیمتر شیمیایی ید مورد ارزیابی قرار گرفت. در پروتکل های مختلف تابش دهی، هر آزمایش 5 بار تکرار شد. برای مقایسه میزان جذب دزیمتر در پروتکل های تابشی مختلف از ANOVA و برای بررسی وابستگی بین پارامترهای تابش دهی امواج فراصوتی با میزان جذب در پروتکل های مختلف آزمون همبستگی Pearson و Linear regression استفاده شد.
یافته ها
میزان جذب دزیمتر در مد تابش دهی پیوسته بیش از تابش در مد پالسی است (05/0 > P). همچنین میان زمان و شدت تابش دهی فراصوتی بر اساس میزان جذب دزیمتر در حالت تابش تک فرکانس و تابش همزمان دو فرکانس، همبستگی معنی داری وجود داشت (05/0 > P). در شرایط تابش پالسی و تحت چگالی انرژی ثابت، القای حفره سازی کمابیش ثابت می ماند (05/0 < P). مد های موثر با بیشترین حفره سازی اکوستیکی شامل حالت های تابش هم زمان الف) 1 مگاهرتز پیوسته و 40 کیلوهرتز پیوسته، ب) 1 مگاهرتز پیوسته و 40 کیلوهرتز پالسی با فاکتور کاری 80 درصد، ج) 1 مگاهرتز پالسی با فاکتور کاری 80 درصد و 40 کیلوهرتز پیوسته و د) 1 مگاهرتز پالسی با فاکتور کاری 80 درصد و 40 کیلوهرتز پالسی با فاکتور کاری 80 درصد بودند. این چهار مد تابش دهی بیش از سایر مدها در القای حفره سازی موثر بودند. در بین مدهای تابش دهی ترکیبی مختلف، اثر هم افزایی در تابش هم زمان 1 مگاهرتز پیوسته و 40 کیلوهرتز پیوسته (78/1 برابر) بیش از سایر ترکیبات تابش دهی در فرآیند افزایش پدیده حفره سازی حاصل شد.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که ترکیب تابش هم زمان دو فرکانس در مقایسه با تابش تک فرکانس در افزایش فعالیت حفره سازی گذرا موثرتر است و موجب هم افزایی در القای حفره سازی آکوستیکی می شود. در این مطالعه پروتوکل منتخب جهت افزایش حفره سازی در روش های درمان هدفمند استخراج شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
179
لینک کوتاه:
magiran.com/p1119173 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!