ارتباط بین حضور توالی ویروس تومور پستان موش (MMTV) در بافت پستان و ابتلای به سرطان پستان در زنان ایرانی

پیام:
چکیده:
مقدمه

ویروس تومور پستان موش (Mouse mammary tumor virus یا MMTV) یک عامل پیشرفت تومورهای پستان در موش ها می باشد. مطالعات حضور توالی هایی مشابه سکانس های ویروسی MMTV در نمونه های سرطان پستان در انسان را نشان داده اند، اما به دلیل حضور رتروویروس های اندوژن انسانی (Human endogenous retroviruses یا HERVs)، نقش این ویروس هرگز به عنوان عامل تاثیرگذار در بروز سرطان پستان به اثبات نرسیده است. در این مطالعه اثر MMTV بر سرطان پستان بررسی شد. برای غلبه بر تشابه توالی MMTV با وجود توالی های اندوژن، توالی هایی از ژن ENV-MMTV که همولوژی خیلی پایینی به HERV-Ks یا به هر ژن انسانی دیگری دارند، انتخاب شدند.

روش ها

تحقیق حاضر به صورت مورد- شاهدی انجام شد. ابتدا DNA از 59 بافت توموری و شاهد سالم موجود در بلوک های پارافینی استخراج شد. سپس از روش Nested PCR (Nested polymerase chain reaction) برای یافتن توالی های DNA مشابه سکانس های env ویروس MMTV استفاده شد.

یافته ها

توالی های DNA مشابه سکانس های env ویروس MMTV در 19 نمونه (2/32 درصد) از 59 نمونه ی سرطان پستان یافت شدند، در صورتی که این توالی ها تنها در 3 نمونه ی بافت سالم پستان (5 درصد) مشاهده گردید (001/0 > P).

نتیجه گیری

بر اساس نتایج به دست آمده، MMTV می تواند یکی از عوامل خطر مهم برای ایجاد سرطان پستان در بیماران ایرانی محسوب شود. تعیین توالی محصول PCR نشان داد که این توالی ها 99 درصد با MMTV سویه ی موشی BR6 و 100 درصد با سویه های موشی C3H و GR همولوژی دارند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1119742 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!