تدوین راهبردهای توسعه آموزش اخلاق کتابداری و اطلاع رسانی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اخلاق کتابداری و اطلاع‎رسانی فعالیتی تحلیلی است که در طی آن ابعاد مختلف حیطه تصمیم‎گیری های اخلاقی کتابداری و اطلاع‎رسانی بررسی می شود. با توجه به ضرورت و هدفهای آموزش اخلاق کتابداری و اطلاع‎رسانی، تحقیق حاضر قصد دارد ضمن بررسی نقاط قوت و ضعف (عوامل داخلی) و همچنین فرصتها و تهدیدهای آموزش اخلاق کتابداری و اطلاع‎رسانی (عوامل خارجی)، در قالب مدل SWOT (strengths and weakness and opportunities and threats) راهبردهای اثربخش را به منظور توسعه آموزش اخلاق کتابداری و اطلاع‎رسانی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور ارائه دهد.
مواد و روش ها
از تعداد 45 عضو هیئت علمی کتابداری و اطلاع‎رسانی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال 1390 در قالب مطالعه‎ای مقطعی نظرخواهی شد. پس از نظرخواهی، به وزن‎دهی (میزان اهمیت) و رتبه‎بندی هر کدام از این عوامل پرداخته و سپس راهبردها در قالب مدل SWOT ارائه گردید.
یافته ها: در بررسی عوامل داخلی، از بین نقاط قوت، بیشترین میزان اهمیت (وزن) مربوط به «وجود منابع اسلامی و تاریخی غنی در زمینه اخلاق اطلاعات و اطلاع‎رسانی» با وزن 1/0 و رتبه 9/2 و بین نقاط ضعف بیشترین میزان اهمیت مربوط به «نبود جایگاه جدی آموزش اخلاق کتابداری و اطلاع‎رسانی در برنامه های آموزشی» با وزن 09/0 و رتبه 7/2 بود. با توجه به مجموع امتیازها در جدول تجزیه و تحلیل عوامل داخلی (85/2) و خارجی (87/2)، می‎توان گفت واکنش اعضای هیئت علمی نسبت به نقاط قوت و ضعف و همچنین نسبت به فرصتها و تهدیدها در آموزش اخلاق کتابداری و اطلاع‎رسانی، کمتر از حد متوسط بوده است.
نتیجه گیری: در قالب مدل SWOT، در مجموع 17 راهبرد در قالب راهبردهای رقابتی، تهاجمی، احتیاطی و تدافعی ارائه شده که اعتبار آنها بر اساس سنجش جامعه مورد مطالعه، زیاد بوده است. اولویتهای اول تا سوم به ترتیب به آموزش اخلاق کتابداری و اطلاع‎رسانی به صورت بین‎رشته‎ای توسط استادان اخلاق و استادان علوم کتابداری و اطلاع‎رسانی، آموزش اخلاق و به کارگیری روش های نوین آموزش اخلاق کتابداری و اطلاع‎رسانی، اختصاص یافته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
257
لینک کوتاه:
magiran.com/p1120334 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!