تشخیص همزمان سه باکتری سالمونلا تیفی، باسیلوس آنتراسیس و یرسینیا پستیس با راه اندازی مولتی پلکس پی سی آر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

سه باکتری سالمونلا تیفی، باسیلوس آنتراسیس و یرسینیا پستیس از پاتوژن های واقعی برای انسان محسوب می شوند و تشخیص به موقع و زود هنگام آن ها حائز اهمیت بسیاری است. سالمونلا تیفی باعث بیماری حصبه، باسیلوس آنتراسیس باعث سیاه زخم و یرسینیا پستیس سبب بیماری طاعون می شود. این سه نوع باکتری به عنوان عوامل بیولوژیک نظامی نیز استفاده می گردد. روش های کلاسیک تشخیص این باکتری ها طولانی و پیچیده است. مطالعه ی حاضر ارایه ی یک روش تشخیصی مولکولی جدید و سریع برای تشخیص همزمان این سه باکتری در یک واکنش مولتی پلکس پی سی آر می باشد.

روش بررسی

واکنش زنجیره ایی پلی مراز Polymerase Chain Reaction، PCR)) برروی ژن های ویرولانس invA،hp سالمونلا تیفی،Pa،chr باسیلوس آنتراسیس و pla یرسینیا پستیس به صورت یونی پلکس و مولتی پلکس پی سی آر طراحی و انجام شد. DNAژنومی از سایر باکتری ها جهت بررسی ویژگی پرایمر و آزمایش PCR استفاده شد. جهت بررسی حساسیت واکنش از دو روش شمارش کلنی و رقت ژنوم استفاده شد.

یافته ها

بررسی این روش با سویه های استاندارد مشخص نمود که پرایمرها اختصاصی است و محصولات با اندازه ی مورد نظر تولید گردید. بررسی حساسیت روش نشان داد که این روش قادر است 1 تا10 کپی ژنوم و یا 1 تا 10 واحد کلنی برای هر کدام از این باکتری ها به طور اختصاصی تشخیص دهد. برای تایید محصولات ایجاد شده در PCR تمام قطعات به جز محصول bp1083 باسیل آنتراکس تعیین ترادف شدند و آنتراکس با پرایمر 125 برش آنزیمی تایید گردید.

نتیجه گیری

براساس این مطالعه روش طراحی شده ابزاری دقیق، سریع و کم هزینه برای جستجو و تشخیص این باکتری ها از سایر باکتری های هم خانواده و تشخیص سریع این سه عامل در نمونه های مختلف و جستجو و تشخیص این باکتری ها را در موارد بیوتروریستی فراهم می کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1120386 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!