بررسی تحلیلی مصادیق نوآوری های تربیتی و آموزشی در قرآن کریم

پیام:
چکیده:
در این مقاله تلاش شده است سه محور از مصادیق نوآوری های تربیتی و آموزشی در قرآن کریم و مصادیق عینی آن ها، با نگاهی تحلیلی مورد بررسی قرار گیرد. در این پژوهش به منظور گردآوری داده های لازم، کلیه اسناد و مدارک موجود و مرتبط با موضوع حاضر با استفاده از فرم گردآوری داده ها جمع آوری و با شیوه کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. عمده ترین یافته ها بیانگر آن است که: از جمله مقایسه های نوآورانه قرآن می توان به مقایسه مظاهر «حق» و «باطل» در داستان های نوآورانه قرآن و مقایسه حالات افراد با یکدیگر در شرایط گوناگون اشاره کرد که از نظر تربیتی می توان علل کارآمدی و ناکارآمدی، موفقیت و شکست آن ها را به خوبی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
همچنین از جمله تمثیل های نوآورانه قرآن می توان به داستان همسر نوح و لوط به عنوان مثالی برای کافران و داستان همسر فرعون و مریم به عنوان مثالی برای افراد با ایمان اشاره کرد. قرآن کریم با تمثیل های نوآورانه در خصوص تاریخ گذشتگان و داستان های اقوام و انسان های پیشین، نکاتی را متذکر می گردد که از نظر تربیتی بهترین منبع برای آموزش و تربیت افراد است. از جمله روش های نوآورانه قرآن برای جلب توجه نیز؛ حرکات معما گونه مربی، استفاده از تعابیر جالب توجه، ایجاد تغییر در سبک بیان و ذکر خلاصه و نتیجه داستان قبل از طرح آن می باشد که تحلیل آن ها، هدایتگر انسان ها در ابعاد گوناگون، خصوصا تربیتی و آموزشی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p1124958 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!