اثر مکمل سازی کوتاه مدت عصاره ی سیر بر شاخص های استرس اکسایشی زمان استراحت و ناشی از ورزش وامانده ساز در مردان فوتبالیست Print

پیام:
چکیده:
مقدمه
پژوهش حاضر به منظور تعیین تاثیر دویدن وامانده ساز و مکمل سازی کوتاه مدت سیر بر ظرفیت تام ضداکسیدان (TAC) و مالون دی آلدئید (MDA) سرم در مردان فوتبالیست انجام شد.
مواد و روش ها
30 مرد فوتبالیست (میانگین سنی 45/1±8/20 سال، اکسیژن مصرفی بیشینه 4/5±2/67 میلی لیتر/کیلو گرم/دقیقه و نمایه ی توده ی بدن 34/1±5/21 کیلوگرم/مترمربع) در سه گروه تصادفی و همگن، دارونما و مکمل قرص سیر در دو دوز (1200 و 2400 میلی گرم/روز) تقسیم شدند. نمونه های خونی اول و دوم در حالت پایه و به دنبال آزمون شاتل ران و نمونه های سوم و چهارم بعد از مکمل سازی و در حالت پایه و به دنبال آن آزمون گرفته شد. برای مقایسه ی متغیرها از آزمون های تحلیل واریانس مکرر و یک طرفه در سطح معنی داری 05/0 a= استفاده شد.
یافته ها
دویدن وامانده ساز سبب کاهش و افزایش معنی دار TAC و MDA در مردان فوتبالیست شد. از سوی دیگر، مکمل سازی سیر سبب افزایش (01/0P<) TAC و کاهش (01/0P<) MDA در حالت پایه گردید. هم چنین، مکمل سازی توانست از افزایش معنی دار (05/0P>) MDA به دنبال آزمون جلوگیری نماید، اما نتوانست از کاهش TAC (05/0P<) جلوگیری نماید. از طرفی، کاهش TAC در گروه های مکمل سازی به طور معنی داری (05/0P<) کمتر از گروه شبه دارو بود.
نتیجه گیری
مکمل سازی کوتاه مدت سیر می تواند با افزایش TAC و کاهش MDA مردان فوتبالیست در حالت پایه از افت ظرفیت تام ضداکسیدان و آسیب های استرس اکسیداتیو ناشی از انجام فعالیت های ورزشی سنگین جلوگیری نماید. از سوی دیگر تفاوتی در دو دوز 1200 و 2400 میلی گرمی عصاره ی سیر وجود ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1127653 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!