بررسی ارتباط درصد اکسیژن دمی و درجه حرارت با فشار کاف لوله تراشه بیماران تحت تهویه مکانیکی

پیام:
چکیده:
مقدمه
لوله گذاری داخل تراشه فرآیندی است که به طور معمول در بخشهای مراقبت ویژه و اورژانس توسط پزشکان، پرستاران و مراقبین تیم سلامت انجام می شود. از انجا که عوامل متعددی از جمله تهویه با فشار مثبت، مدت انتوباسیون، پوزیشن سر نسبت به بدن، درجه حرارت، حرکات بدن و انتشار گازها می توانند میزان فشار کاف را تغییر دهند اما نتایج مطالعات قبلی و تجریات بالینی نشان می دهد برنامه لازم برای کنترل تاثیر این متغیرها بر فشار کاف لوله تراشه بیماران تحت تهویه مکانیکی وجود ندارد. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین ارتباط درصد اکسیژن دمی و درجه حرارت بر فشارکاف لوله تراشه بیماران تحت تهویه مکانیکی انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع همبستگی و طی آن 70 بیمار دارای لوله تراشه یا تراکئوستومی (کافدار) متصل به تهویه مکانیکی با مد حجمی بستری در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد به روش در دسترس انتخاب و فشار کاف لوله تراشه و درجه حرارت آنهاهر یک ساعت تا ده نوبت توسط دستگاه فشارسنج مخصوص و ترمومتر استاندارد اندازه گیری و ثبت شد. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 5/11 وبا استفاده از آزمونهای همبستگی اسپیرمن و پیرسون، ضرایب مدل خطی عمومی، کراسکال والیس و من ویتنی، تحلیل گردید.
یافته ها
یافته ها نشان داد میزان فشار کاف پایه 80 درصد بیماران خارج از محدوده استاندارد (30 می لی لیتر آب) قرار داشت ومی ان درجه حرارت بدن واحد های پژوهش با فشار کاف آنها ارتباط معنی داری (p<0/001) وجود داشت. اما بین درصد اکسیژن دمی با فشار کاف ارتباط معنی داری وجود نداشت.همچنین اثر متقابل می ان درصد اکسیژن دمی و درجه حرارت بدن با فشار کاف ملاحظه نشد.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه فشار کاف خارج از حد طبیعی منجر به مراجعه مجدد بیماران با عوارض بعد از انتوباسیون می شود، کنترل دوره ای و دقیق فشار کاف لوله تراشه و متغیرهای موثر بر آن از جمله درجه حرارت و درصد اکسیژن دمی ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p1129864 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!