جداسازی و کشت اولیه ملانوسیت های پوست انسان و مقایسه ی کشت با و بدون فربول استر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

کشت اولیه به دنبال جداسازی سلول ها از بافت انجام می گیرد. جداسازی و کشت اولیه ی ملانوسیت ها با توجه به نقش این سلول ها در محافظت از بدن در برابر اشعه های مضر خورشید، ایجاد رنگ پوست، قرنیه و مو بسیار با اهمیت است. این مطالعه به منظور راه اندازی نحوه ی جداسازی، کشت و تکثیر ملانوسیت ها از پیش پوست نوزاد و پوست پلک افراد بزرگ سال و مقایسه ی دو نوع محیط کشت ملانوسیتی انجام شده است.

روش بررسی

برای کشت ملانوسیت ها از نمونه های پیش پوست و پلک استفاده شد. اپیدرم از درم، جدا و مخلوط سلولی حاصل از هضم اپیدرم در محیط های انتخابی ملانوسیتی کشت داده شد. برای تایید ملانوسیت ها پس از جداسازی و کشت از تکنیک های ایمونوسیتوشیمی و واکنش زنجیره پلیمراز معکوس استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که کشت در عدم حضور فربول استر از لحاظ مورفولوژی و از لحاظ چسبندگی سلولی و ویژگی های فیزیولوژیکی ملانوسیت ها به مراتب مناسب تر است. به علاوه، در این بررسی مشخص شد که ملانوسیت های جداشده از پلک افراد بزرگ سال به مراتب دندریتیک تر از ملانوسیت های جداشده از پیش پوست است و تعداد پاساژهای ملانوسیت های حاصل از پیش پوست بیش تر از ملانوسیت جداشده از پلک می باشد.

نتیجه گیری

به صورت مرسوم برای کشت ملانوسیت ها از فربول استر ها استفاده می شود که در این مطالعه کشت در عدم حضور فربول استر و با استفاده از فاکتورهای رشد، بهتر و مناسب تر بود. به علاوه ملانوسیت های حاصل از بافت های جوان تر هم چون پیش پوست برای تحقیقات با توجه میزان بیش تر قدرت تکثیر توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
139 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p1134030 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!