تعیین غلظت تری هالومتان در آباستخرهای شنا بندرعباس

پیام:
چکیده:
مقدمه

برای سالیان است که کلرزنی به عنوان مهمترین فرآیند گندزدایی برای آباستخرهای شنا و نیز آب آشامیدنی در بسیاری از کشورها از جمله کشور ایران به کار برده می شود. اما، همیشه نگرانی در ارتباط با شکل گیری محصولات جانبی گندزدایی DBPs در اثر ترکیب کلر با مواد آلی موجود در آب و اثرات ان بر روی سلامتی انسانها وجود داشته است. هدف از این مطالعه تعیین غلظت تری هالومتانها در آباستخرهای شنای بندرعباس است.

روش کار

نمونه های آب از پنجاستخر شنا بندرعباس جمع آوری شد. تعداد 15 نمونه آب جهت تعیین کلروفرم، TOC، کدورت و هدایت الکتریکی (EC) مورد تجزیه قرار گرفتند. قرار گرفت. تجزیه تری هالومتان (کلروفرم) توسط دستگاهGC با دتکتورECD انجام شد. درجه حرارت آب و محیط، میزان کلر باقیمانده و میزان PH نمونه ها در محل اندازه گیری شد.

نتایج

در این مطالعه میانگین غلظت کلروفرم در آباستخر 48/93 میکروگرم در لیتر بود و میانگین غلظت کل کربن آلی (TOC) 58/9 میلی گرم در لیتر بدست آمد. رابطه معنی داری بین غلظت کلروفرم و TOC (05/0 p<، 49/0 r =)، بین تعداد افراد شناگر و غلظت کلروفرم (01/0 p<، 636/0 r =) و همچنین بین کلر باقیمانده و غلظت کلروفرم (01/0 p<، 639/0 r =) بدست آمد.

نتیجه گیری

غلظت بالایی از تری هالومتان در آباستخرهای شنا بندرعباس بدست آمد. اختلاف بین تاثیر تعداد افراد شناگر، درجه حرارت آباستخر، کلر باقی مانده و TOC بر روی غلظت کلروفرم تشکیل شده بیشتر در بیناستخرها دیده شد تا در داخلاستخرها.

زبان:
فارسی
صفحات:
501 تا 508
لینک کوتاه:
magiran.com/p1134640 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!