مقایسه اسیدهای آمینه ضروری و غیرضروری در پروتئین میکروبی حاصل از کشت پلوروتوس فلوریدا بر روی ضایعات لیگنوسلولزی

پیام:
چکیده:
مقدمه
کاه و کلش کشاورزی حاوی سلولز و همی سلولز ولیگنین می باشند که فراوانترین بیوپلیمرهای زیستی قابل تجدید محسوب می شوند. استفاده از قارچ های پوسیدگی سفید یکی از راه های موثر در تبدیل این ضایعات به پروتئین میکروبی است در این پژوهش میزان پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری پروتئین میکروبی بدست آمده از کشت پلوروتوس فلوریدا بر روی کاه گندم بررسی شده است.
روش کار
در این مطالعه تجربی، کاه گندم توسط حرارت 100 درجه سانتی گراد و هیدروکسید سدیم 2% تیمارفیزیکی و شیمیایی شد. سپس توسط قارچ پلوروتوس فلوریدا در شرایط کشت تخمیر حالت جامد تیمار بیولوژیکی گشت. بعد از یک ماه پروتئین آن استخراج و به روش برادفورد مورد سنجش قرار گرفت. قسمتی از پروتئین استخراج شده از محصول با HCl 6 نرمال و قسمتی برای اندازه گیری تریپتوفان با هیدروکسید باریم 4 نرمال به طور جداگانه در حرارت 110 درجه سانتیگراد به مدت 48 ساعت هیدرولیز اسیدی و قلیایی گشت. سپس توسط دستگاه آنالایزرآمینو نوا اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری آن از نظر کیفی و کمی مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
میزان پروتئین حاصل از تحقیق پس از 4 بار تکرار به طور میانگین 28/6 گرم در 100 گرم وزن خشک پروتئین میکروبی محاسبه شد. میزان اسیدهای آمینه غیر ضروری و ضرری بر حسب گرم در 100 گرم از پروتئین استخراج شده عبارتند از: اسید اسپارتیک = 22/5، سرین = 6/3، اسیدگلوتامیگ = 38/6، پرولین = 2/3، گلیسین = 21/4، آلانین = 23/6، سیستئین = 18/1، تیروزین = 61/2، ترئونین = 6/0، والین = 6/6، متیونین = 1/2، ایزولوسین = 3/1، لوسین =8/6، فنیل آلانین =3/4، هیستیدین =8/19، لیزین =5/9، آرژنین =3/8. میزان اسیدهای آمینه ضروری نسبت به اسیدهای آمینه غیر ضروری 67/65% بدست آمد.
نتیجه گیری
در پروتئین میکروبی حاصله مقادیر قابل توجهی از اسیدهای آمینه: تریپتوفان، لیزین، هیستیدین، لوسین، ایزولوسین، آلانین و آرژینین وجود دارد. به دلیل بکارگیری از روش های برتر زیست فناوری پروتئین میکروبی حاصل از این تحقیق را می توان به عنوان یک جایگزین ارزشمند و مطلوب در جیره غذایی دام و طیور در نظر گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p1136637 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!