بررسی رعایت احتیاط های همه جانبه و عوامل موثر بر آن در درمانگاه های اورژانس بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی مازندران

پیام:
چکیده:
مقدمه
در سال 1994 مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا برای به حداقل رساندن احتمال آلودگی کارکنان مراقبتهای بهداشتی و درمانی با عوامل بیماریزای منتقل شونده با خون احتیاطهای همه جانبه را تدوین کرده است، لذا این پژوهش برای مشخص نمودن کیفیت و نحوه اجرای آن در درمانگاه های اورژانس بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام گرفت تا راهکارها و پیشنهادهای مناسب را در جهت زمینه های ترویج به کارگیری این احتیاطهای عمومی ارائه نماید.
روش بررسی
این مطالعه از نوع مقطعی(توصیفی-تحلیلی) و ابزار جمع آوری اطلاعات چک لیست بوده است. حجم نمونه برابر با220 نفر می باشد. داده ها پس از ورود در نرم افزار SPSS با بهره گیری از آمار توصیفی (جدول فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آزمونهای استنباطی (آزمون کای دو و رگرسیون لجستیک) تجزیه و تحلیل شده است.
یافته ها
5/45 % از افراد مورد مطالعه مرد و 5/54% زن بودند. میزان رعایت کلی احتیاطهای همه جانبه در مردان و زنان به ترتیب 1/48% و 6/58% بوده است. براساس نتایج آزمون کای دو، تفاوت های مشاهده شده دررعایت کلی احتیاط های همه جانبه از نظر جنس، سابقه خدمت، رسته خدمتی، گروه سنی، شرکت در جلسات آموزشی وموجودبودن لوازم وتجهیزات معنی دار بوده است (05/0> P).
نتیجه گیری
یافته های مطالعه نشان داد میزان رعایت کلی احتیاط های همه جانبه توسط پرسنل درمانگاه اورژانس در سطح متوسط بوده است در حالی که خطر انتقال ویروس هپاتیت B و HIV در این گونه تماسها بسیار زیاد می باشد. لذاپیاده سازی استانداردهای کنترل عفونت، اقدامات لازم در جهت ارتقاء انطباق کارکنان با مسائل حفاظت فردی، کنترل های مهندسی، رویکردهای شناختی، استراتژی های اصلاح رفتار و ترکیب کردن مبانی نظری با تجربه های آموزشی به منظور ارتقاء مهارتها برای بکارگیری اصول استاندارد احتیاط های همه جانبه ضرورت دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p1137469 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!