بررسی اپیدمیولوژیکی عفونت های سرویکوواژینال در نمونه های پاپ اسمیر شهر اهواز

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
عفونت های سرویکوواژینال از جمله شایع ترین علل ویزیت زنان در درمانگاه های زنان و مراکز بهداشتی می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین فراوانی عفونت های تناسلی در نمونه های پاپ اسمیر و ارتباط آن با متغیرهایی مانند؛ سن و روش های پیشگیری از بارداری انجام شد.
مواد و روش ها
این پژوهش مطالعه ای مقطعی است که در سال 1389 در شهر اهواز انجام شد. تعداد 1353 گزارش پاپ اسمیر با نمونه گیری خوشه ایاز آزمایشگاه های پاتولوژی سطح شهر اهواز جمع آوری و وارد مطالعه گردید. داده های جمع آوری شده با آزمون های آماری مجذور کای و آنالیز واریانس و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که میزان شیوع عفونت کاندیدا 2/8%، تریکوموناس 4/1% و گاردنرلا 8/0% بود. در 3/87% موارد درجات متغیری از التهاب از 1+ تا 4+ گزارش شده بود. بین سن و ابتلا به عفونت ها یا التهاب سرویکس ارتباطی یافت نشد. ارتباط معنی داری بین نوع و میزان عفونت، میزان التهاب و سن افراد وجود نداشت. بین استفاده از روش های پیشگیری از بارداری و گزارش های مربوط به عفونتهای سرویکوواژینال و التهاب ارتباط آماری معنی دار یافت شد.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این مطالعه شیوع عفونت های تناسلی تحتانی در گزارش های پاپ اسمیر 4/10% می باشد که با استفاده از روش های پیشگیری از بارداری ارتباط دارد. در خصوص پیشیگیری از ابتلاء به عفونت های مکرر و ایجاد تغییرات پیش سرطانی سرویکس، به زنان دارای عامل خطر برای سرطان سرویکس توصیه می شود که روش پیشگیری از بارداری خود را آگاهانه انتخاب نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1137808 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!