بررسی آزمایشگاهی حشره کش میکروبی تولید شده توسط باکتری باسیلوس تورینژینسیس از پساب کارخانه نشاسته به منظور کنترل بیولوژیک لارو کولکس پیپینس

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اپیدمی بیماری های خطرناک و آزار و اذیت ناشی از گزش Culex pipiens، اهمیت پزشکی این حشرات را بیشتر کرده است. امروزه، موفق ترین حشره کش های زیستی، توسط باکتری هایی از جنس باسیلوس تولید می شوند که در مرحله ی تشکیل اسپور، اندوتوکسین های پروتئینی کریستاله تولید کرده و هنگام ورود به روده حشرات، تحت شرایط قلیایی، فعال شده و باعث صدمه به غشای سلول های روده و تشکیل سوراخ در غشا می شوند. استفاده از پساب هایی که از کارخانجات مواد غذایی حاصل می شوند، راهی مناسب جهت تولید محصولات با ارزش، مانند حشره کش های زیستی است. هدف از این تحقیق، استفاده از پساب کارخانه تولید نشاسته برای تولید حشره کش زیستی توسط B. thuringiensis در سطح آزمایشگاهی می باشد.
مواد و روش ها
در این تحقیق، باکتری H14)) Bacillus thuringiensis بر روی پساب کارخانه تولید نشاسته رشد داده شد و طی عمل تخمیر، پروتئین کریستاله با وزن مولکولی 65 کیلو دالتون، تولید گردید. پروتئین حاصل، بر روی لارو حشره ی Culex pipiens اثر داده شد و میزان مرگ و میر بعد از گذشت 24و 48 ساعت، ارزیابی و با نمونه کنترل، مقایسه گردید.
نتایج
در این مطالعه، تعداد کل باکتری ها و اسپور های تولید شده در مرحله تخمیر، شمارش شد که در محیط پلیت کانت آگار به ترتیب 108×5/12 و107×48 کلنی در هر میلی لیتر بود.
نتیجه گیری
این پژوهش نشان داد، تولید دلتا اندوتوکسین، با اسپورزایی، رابطه دارد و بیشترین میزان اثر سمیت پروتئین های کریستالی در بالاترین غلظت اسپورها می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1138472 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!