بررسی تاثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر مهارت اجرای فرآیند پرستاری در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
فرآیند پرستاری محور اصلی کار پرستاری و نماد رابطه کاربرد هنر و علم پرستار در پیشگیری از بیماری ها، حفظ و ارتقاء سلامتی است. هدف نهایی خدمات پرستاری، ارائه مراقبت با کیفیت در راستای بهبود وضعیت بیماران می باشد. یکی از مهم ترین راه ها جهت افزایش کیفیت مراقبت های پرستاری، استفاده از آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر مهارت اجرای فرآیند پرستاری در بین دانشجویان پرستاری انجام شد
مواد و روش ها
این پژوهش نیمه تجربی بر روی 48 دانشجوی ترم 3 پرستاری دانشکده پرستاری ارومیه در سال تحصیلی 1392-1391 انجام گردید. نمونه گیری به صورت در دسترس انجام گرفت و به طور تصادفی به دو گروه کنترل (24) و مداخله (24) تقسیم شدند. دانشجویان گروه مداخله تحت آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد قرار گرفتند. نحوه نگارش فرآیند پرستاری توسط دانشجویان گروه کنترل و مداخله با چک لیست مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمون های آماری کای دو، تی مستقل و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد مهارت اجرای فرآیند پرستاری در دانشجویان گروه مداخله که بر اساس پرستاری مبتنی بر شواهد آموزش دیده بودند به طور معنی داری بهتر از دانشجویان گروه کنترل بود (001/0 (p< 0 در مقایسه دو گروه، تفاضل میانگین نمرات عملکرد بالینی دو گروه بعد از مداخله دارای تفاوت معنی دار آماری بود (001/0 p<).
بحث و نتیجه گیری
آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد به علت تقویت تفکر انتقادی و توسعه خلاقیت بیش از روش مرسوم منجر به ارتقای مهارت اجرای فرآیند پرستاری در دانشجویان پرستاری می شود. بنابراین پیشنهاد می شود از این روش در آموزش بالینی استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
284
لینک کوتاه:
magiran.com/p1141453 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!