بررسی اپیدمیولوژی و الگوی بالینی اولین حمله تشنج ناشی از تب در کودکان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تب و تشنج شایع ترین نوع تشنج و مشکلات نورولوژی دوران کودکی در اطفال است که در 4-3 درصد کودکان زیر 6 سال رخ می دهد. مطالعه حاضر به منظور بررسی مشخصات دموگرافیک و اتیولوژیک اولین حمله تشنج ناشی از تب در کودکان بستری شده در بیمارستان بوعلی سینا ساری انجام شد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر به صورت توصیفی- مقطعی، از فروردین 89 لغایت مهر 90 برروی کودکانی که با تشخیص اولین نوبت تب وتشنج بستری شدند صورت گرفت و اطلاعات دموگرافیک و بالینی بیماران با نرم افزار SPSS 16 و با استفاده از تست کای دو و سطح معنی دار 05/0 < p آنالیز شد.
یافته ها
از میان 250 کودک مورد مطالعه 134 نفر مذکر و 126نفر مونث بودند و اوج شیوع تب و تشنج بین سنین 1 تا 2 سال بود که شایع ترین علت تب، عفونت های سیستم تنفسی فوقانی بود (58 درصد)، گاسترآنتریت و تب با علل نامشخص در رده های بعدی قرار داشتند. در 3/91 درصد موارد تشنج در فاصله 24 ساعت اول بعد از شروع تب بوده که شایع ترین فرم تشنج، به صورت تونیک کلونیک ژنرالیزه و تب وتشنج ساده بود. رابطه معنی داری بین سن، جنس و نوع تب و تشنج وجود نداشت. همچنین در بررسی های آزمایشگاهی رابطه معنی داری بین سطح سرمی پتاسیم، کلسیم و قند با تب و تشنج وجود نداشت در حالی که 142 بیمار (8/56 درصد) مبتلا به آنمی بودند. فصل زمستان از نظر شیوع فصلی با 4/68 درصد مورد شایع ترین فصل بود.
استنتاج
سابقه فامیلی مثبت و زمینه ژنتیک یکی از عوامل مساعد کننده مهم در بروز تب و تشنج در سنین 2-1سال می باشد. استفاده از داروهای تب بر در جلوگیری از بروز تشنج تاثیر معنی داری نداشت. همچنین نتایج بررسی حاضر نشان داد که انجام تست های آزمایشگاهی روتین و سایر درخواست های غیرضروری که در ارزیابی بیماران دچار تب و تشنج بسیار مورد استفاده قرار می گیرد باید با توجه به یافته های بالینی خاص هر بیمار در خواست شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1141754 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!