رعایت آیین اخلاق پرستاری از دید گاه پرستار و بیمار در یکی از بیمارستان های آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران سال 1391

نویسنده:
پیام:
چکیده:
پرستاران بزرگ ترین گروه ارائه کننده خدمت در سیستم درمانی بوده و تاثیر به سزایی بر کیفیت مراقبت های بهداشتی درمانی داشته و رعایت موازین اخلاقی عامل موثر برای بهترشدن عملکرد پرستار در ارائه مراقبت با کیفیت خواهد بود. هدف اصلی این پژوهش مقایسه دیدگاه بیماران (گیرندگان خدمات درمانی) و پرستاران (ارائه کنندگان خدمات درمانی) در خصوص میزان رعایت اصول و ارزش های اخلاق پرستاری در یکی از بیمارستان های آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده است.
این مطالعه توصیفی تحلیلی و مقطعی بوده و در یکی از بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران در نیم سال اول 1391 انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و 37 سوال در خصوص میزان رعایت اصول و ارزش های اخلاق پرستاری بود که توسط 100 بیمار و 100 پرستار تکمیل گردید. برای تعین اعتبار پرسشنامه از اعتبار محتوی و همچنین برای تعیین پایایی از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (89/0). اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزارSPSS 16 مورد تحلیل قرارگرفت.
نتایج نشان داد میانگین میزان رعایت اصول و ارزش های اخلاق پرستاری از دید پرستاران، بالاتر از دید بیماران می باشد و این تفاوت معنی دار بود (001/0P=).
بر اساس نتایج به دست آمده سطح رعایت ارزش های اخلاق پرستاری از منظر بیماران و پرستاران متفاوت می باشد، لذا تدوین برنامه های آموزشی منظم و مداوم در زمینه اهمیت و رعایت اصول اخلاق پرستاری در بیمارستان ها پیشنهاد می شود، زیرا عملکرد اخلاقی یکی از مولفه های اصلی ارائه مراقبت با کیفیت و شایسته به بیماران می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1143262 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!