ماندگاری تاثیر آموزش پیش دبستانی بر مهارت های شفاهی زبان فارسی کودکان ترک زبان و پیشرفت تحصیلی آنان در پایان سال سوم ابتدایی

پیام:
چکیده:
یافته های پژوهشی نشان می دهد که کودکان ترک زبانی که از فعالیت های پیش از دبستان بهره مند می شوند در سال اول دوره ابتدائی در مهارت های شفاهی زبان فارسی نسبت به هم سالان خود تسلط بیشتری از خود نشان می دهند و پیشرفت تحصیلی بهتری دارند. اما برای این سئوال که آیا این برتری در سال های بعدی تحصیل نیز ماندگار است یا نه پاسخ مشخصی وجود ندارد. مطالعه حاضر، که از نوع پس رویداد بوده و با روش علی-مقایسه ای صورت گرفته است، به ماندگاری تاثیر آموزش پیش دبستانی بر مهارت های شفاهی زبان فارسی کودکان ترک زبان و پیشرفت تحصیلی آنان پس از برخورداری از 3 سال آموزش ابتدائی در پایان سال سوم ابتدائی می پردازد. اجرای آزمون رشد زبان (TOLD-P:3) بر دو گروه پیش دبستانی گذرانده و نگذرانده که در آغازین روزهای سال اول دبستان تفاوت های معنا داری در مهارت های صحبت کردن، سازماندهی، گوش کردن، معناشناسی، نحو و واج شناسی زبان فارسی داشتند، نشان داد که برتری گروه پیش دبستانی گذرانده نسبت به گروه گواه-علی رغم برخورداری از 3 سال آموزش ابتدائی برابر-همچنان به قوت خود باقی بود. افزون بر آن، گروه پیش دبستانی گذرانده در دروس وابسته به مهارت های زبان فارسی نظیر فارسی، املاء، انشاء، قرآن، دینی، علوم اجتماعی، ریاضی و علوم نسبت به گروه دوم عملکرد بهتری داشتند. این تفاوت در دروس مستقل از مهارت های یادشده نظیر هنر و ورزش وجود نداشت. نتایج حاصل از اجرای آزمون رشد زبان نشان داد که کودکان ترک زبان حتی پس از برخورداری از 3 سال آموزش دوره ابتدائی از رسیدن به مرحله مورد انتظار از لحاظ مهارت های شفاهی زبان فارسی باز می مانند و اینکه کودکان ترک زبان در صورت بهره مندی از آموزش های پیش دبستانی می توانند حتی پس از گذشت 3 سال همچنان نسبت به کودکان ترک زبانی که این دوره را نگذرانده اند پیشرفت تحصیلی بهتری داشته باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
157
لینک کوتاه:
magiran.com/p1143799 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!